본 연구는 직업체험이 초등학생들의 진로발달, 학습동기, 창의성 및 사회성에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시되었다. 본 연구의 대상은 서울지역 N초등학교 3학년, 5학년 각 2개 학급이며, 통제집단 학생은 55명, 실험집단 학생은 42명이었다. 연구 단계는 사전검사, 1회기 체험(직업체험 처치), 사후 1차 설문, 2회기 체험, 사후 2차 설문으로 진행되었다. 실험집단을 대상으로 한 직업체험은 각 회기별 3시간동안 이뤄졌다. 진로발달(자기이해, 직업이해, 직업흥미), 학습동기, 창의성, 사회성에 대한 측정은 실험집단과 통제집단 모두 3회에 걸쳐 실시하였다. 직업체험의 효과 분석은 반복측정 분산분석(Repeated Measure ANOVA)을 통해 검증하였다. 실험연구 결과 K 직업체험시설을 통한 직업체험이 초등학생들의 자기이해, 직업이해, 직업흥미 등 진로발달에 효과가 있었으며, 학습동기유발과 창의성 발달에서도 유의미한 효과가 있었다. 특히, 직업흥미 부분에서 1회 체험 후부터 유의미한 증가를 보였는데, 이는 흥미를 중심으로 한 직업체험이 아동의 진로발달에 효과적일 수 있음을 시사한다. 또한 직업체험이 학생들의 진로발달과 함께 학습동기부여와 창의성 발달과 같은 학습영역에도 효과가 있음을 보여주었다 .
The purpose of the present study was to examine the effect of vocation experience activity on elementary school students" career development academic motive, creativity and sociality. To achieve this, we carried out a survey targeting 97 students of elementary schools in Seoul city. The object of study was composed of class of the experimental group and the control group. The statistical results were analyzed by Repeated Measure ANOVA. The differences between the two groups were examined and the results were as follows. Compared to the control group, the vocation experience activity was significantly effective to increase positive responses of career development, academic motive and creativity. Especially, vocational interests was increased significantly after the 1st experience. It shows that interest centered vocation experience can be effective in the career development of the child. Also academic motive and creativity was improved through the vocation experience.