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논문 기본 정보

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학술대회자료
저자정보
심대영 (서울과학기술대학교) 이승현 (서울과학기술대학교) 김철호 (서울과학기술대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 추계학술대회 및 전시회 2014년 한국자동차공학회 학술대회 및 전시회
발행연도
2014.11
수록면
1,001 - 1,006 (6page)

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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There are three important engineering objectives on the aerodynamic design of a vehicle; fuel savings, driving stability and driving comfort with lower whistling noise on a vehicle. In this study, an induced pressure drag generated at the rear of a commercial vehicle (load capacity; 3.5tons) was observed and the induced drag reduction device (IDRD) was developed to minimize the engine power required of the vehicle. From the study, an IDRD that achieved 16.4% reduction of drag coefficient (CD) of the original model vehicles was developed.

목차

Abstract
1. 서론
2. 상용차량의 공력특성 및 제원
3. 수치해석 연구를 위한 해석기법과 조건
4. 연구결과 및 고찰
3. 결론
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