메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
황순희 (부산대학교) 최진남 (Université de Toulouse II)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제21권 제2호
발행연도
2014.8
수록면
109 - 134 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (7)

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to investigate the verb production in 48-to-60-month-old Korean-French bilingual children (n=14) from mid-o-high socioeconomic families living in France and to compare them with monolingual Korean speaking children (n=14) living in Korea. The lexical abilities concerning action-related verbs in bilingual children were studied in 14 Korean-French children, compared with 14 matched control participants during an action naming task based on video-clips, called APPROX. The results show higher responses’validity rates as well as higher approximative responses’ rates for bilingual than for monolingual children. Korean-French bilingual children were also shown to have significantly higher ‘between-domain related verbs’ (namely, metaphor) rates than monolingual children. Our approach to the early acquisition of the verbal lexicon enables us to show that semantic approximations play a fundamental role during this period of lexical development, because this allows speakers to conceal their lexical difficulties and because they demonstrate the existence of semantic-cognitive flexibility in structuring the verbal lexicon.

목차

1. 서론
2. 선행 연구와 이론적 배경
3. 연구 문제와 연구 방법
4. 연구 결과
5. 논의와 결론
참고문헌

참고문헌 (2)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-701-001095717