본 연구의 목적은 적응력 향상 단기 캠프 프로그램을 개발하고 실시하여 전문대학생의 대학생활적응, 자아존중감과 성취동기에 미치는 영향을 검증하는 데 있다. 연구대상은 경기도 A시 소재 S대학교 1학년 재학생 50명(실험집단: 25명, 통제집단: 25명)이며, 프로그램은 2박 3일(총 28시간) 동안 실시하였다. 효과검증을 위해서 검사시기(3: 사전, 사후, 추후)와 집단(2: 실험, 통제)의 이요인 혼합설계를 사용하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단은 대학생활적응, 자아존중감, 성취동기 척도의 사전 검사에서는 유의미한 차이가 없었으나, 사후검사에서는 실험집단에서만 유의미한 차이가 있었다. 대학생활적응 전체와 하위요인 가운데 학업적 적응, 성취동기 전체와 하위요인 가운데 미래지향성, 자신감, 모험심, 도전의식 뿐만 아니라 자아존중감의 향상에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 추후검사에서도 실험집단에서 프로그램 효과의 지속성이 유의미하게 나타났다. 대학생활적응 전체와 하위요인 가운데 학업적 적응, 성취동기 전체와 하위요인 가운데 미래지향성, 자신감, 모험심, 도전의식 뿐만 아니라 자아존중감의 향상에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to develop and carry out a short camp program for improving adaptability, and verify its effect on student adaptation to college, self-esteem and achievement motivation for college students. The subjects consisted of 50 of the first graders at the college of S in Gyeonggi-do(experimental group & controlled one shared on halves) for two nights and three days(total 28 hours). For the effectiveness verification, this study applied a two-factorial mixed design of inspection time (pre-/post-/further-) and group (experimental/controlled). The results are as follows. First, the experimental group and the controlled one did not show any meaning difference in the pre-test on scales of student adaptation to college, self-esteem and achievement motivation. But in the post-test, only the experimental group showed a meaningful difference. Furthermore, the result showed that the program had a positive impact on the improvement of the academic adjustment out of the whole student adaptation to college and its sub factors, that of the self-esteem, and those of the future-oriented personality, the confidence, the spirit of adventure, the sense of challenge out of the whole achievement motivation and its sub factors. Secondly, in the further-test, only the experimental group showed the meaningful durability of the program effect. Moreover, the result showed that the program had a positive impact on the improvement of the academic adjustment out of the whole student adaptation to college and its sub factors, that of the self-esteem, and those of the future-oriented personality, the confidence, the spirit of adventure, the sense of challenge out of the whole achievement motivation and its sub factors.