여기서 ‘이론’이란 어떤 학문 분야를 구성하는 보편화된 일련의 체계화된 지식의 총체를 말한다. ‘민요이론’이란 민요학 분야를 구성하는 일련의 보편화되고 체계화된 지식들의 총체를 말한다. 이 지식을 구성하는 주요 기본 명제들은, 학문적으로 검증되어 그 분야에서 보편적인 지식으로 인정되고 있는 일련의 ’원리들‘로 구성된다. 우리 민요학은 이제, ‘세계민요이론’을 구성하는 하위 이론으로서의 ‘한국민요이론’을 구축하는 방안이 모색할 필요가 있다. 이 양자의 관계는 일종의 ‘보편이론’과 ‘특수이론’의 관계를 형성한다고 할 수 있다. ‘민요이론’은 구조주의와 같은 텍스트중심 이론과 마르크스주의와 같은 컨텍스트중심 이론을 하나의 새로운 지평에서 융합하는 텍스트-컨텍스트이론의 융합적 지평에서 추구되어야 한다. 한국민요이론은 크게 텍스트 이론, 컨텍스트 이론, 주제-의미 이론, 비교 이론 등으로 구성된다. 이 중에, 텍스트 이론 영역은 형식-양식 이론, 변이 이론, 곡조 이론(창법 이론, 박자-리듬-장단 이론, 선율/멜로디/가락-화성 이론, 시김새-즉흥 이론, 가사 이론, 반주 이론, 청관중 이론), 공연 이론 등으로 이루어진다. 컨텍스트 이론 영역은 작사자-작곡자 이론, 민요-정치 이론, 민요-경제 이론, 민요-사회 이론, 민요-민속 이론, 민요-심리/치료 이론, 민요-역사 이론, 민요-지리학 이론, 민요-미학 이론, 민요-생태 이론, 민요-교육 이론 등으로 구성된다. 그리고 , 텍스트 이론 영역과 컨텍스트 이론 영역의 융합에 의해서 주제-의미 이론 영역이 이루어진다. 마지막으로, 이상의 모든 이론 영역들에 있어서의 어떤 지역과 시대를 비교하는 비교 이론 영역이 한국민요이론의 주요 영역이다. 어떤 학문 분야이든 간에, 그 분야가 학문적으로 하나의 본격적인 ‘학문 분야’로 정초되기 위해서는, 그것을 구축하는 가장 기본이 되는 주요 ‘원리들’을 필요로 하며, 이러한 주요 기본 원리들을 합리적으로 체계화 하여 그 ‘이론’이 구축될 수 있다. 지금까지의 우리 민요학의 연구는 음악의 전체 영역인 악음?행동?의미의 영역 전체를 조화롭게 연구해온 것이 아니라, 그 일부 특히 ‘악음(樂音)’ 연구 영역에서의 ‘sound’ 연구와 ‘의미’ 연구 영역에서의 ‘가사’ 의 분석적 연구에만 주로 주의를 기울여 왔다. 정작 민요학에서 가장 중요한 ‘voice’ 연구, 그리고 ‘행동’ 곧 공연 측면의 연구, 그리고 ‘악음 · 행동 · 의미’의 전 영역에 관한 해석적인 연구 등에는 매우 소홀히 해왔다.
Here the theory is something that indicates all the generalized systematized knowledge which is consisted of a certain academic field. Folk song theory is all the generalized systematized knowledge in the area of folk song. The basic premises of this knowledge are consisted of universal knowledge acknowledged academically in the area. Now there is a need for Korean folk song studies to construct Korean folk song theory as a lower theory of world folk song theory. The relation of the two theories is something that builds a kind of universal theory and specific theory. Folk song theory should be built at the unified level of text-context theory in which text centered structuralism and context centered Marxism are united on a new horizon. Korean folk song theory is generally consisted of text theory, context theory, theme-meaning theory, and comparison theory. Of these text theory is consisted of form-style theory, variation theory, melody theory (vocalism theory, beat-rhythm-tempo theory, melody-harmony theory, 시김새-impromptu theory, libretto theory, accompaniment theory, and audience theory), and performance theory. Context theory is consisted of songwriter-composer theory, folk song-policy theory, folk song-economy theory, folk song-society theory, folk song-folklore theory, folk song-psychotheraphy theory, folk song-history theory, folk song-geography theory, folk song-aesthetics theory, folk song-ecology theory, and folk song-education theory. In addition, theme-meaning theory is consisted of the fusion of text theoryand context theory. Finally, the major field of Korean folk song theory is thecomparison theory in which time and place in a certain area are comparedin all the theories aforementioned. In order for a ceratin academic area to settle down as a recognized academic field, no matter what it is, it needs the major principles that construct it and a theory will be built by reasonably systematizing the basic principles. Until now Korean folk song studies have paid major attention to an analytic study such as sound in music area and libretto in meaning area, without harmoniously studying all the areas including music, action, and meaning. As a result, Korean folk song studies have been negligent of voice study which is the foremost important area in folk song studies, action study in performance, and hermeneutic study in music, action, and meaning areas.