대구 · 경북을 대상으로 하는 민요 조사는 21세기에 들어서면서 손에 꼽을 정도로 축소되었다. 이제 더 이상 온전한 형태의 민요를 구사할 수 있는 사람이 적기도 하고, 이전 자료와 비교해서 양질의 민요를 채록할 수 없을 것이라는 생각이 조사를 방해했다. 그럼에도 불구하고 실제 민요에 대한 지속적인 조사와 연구는 전승과 활용에도 직접적인 영향을 미치며, 지역 민요를 복원하는데 기여할 수 있으므로 반드시 필요하다. 따라서 본고에서는 먼저 2000년대 이후 대구 · 경북에서 진행된 민요 현장 조사와 결과물에 대해 알아보고 문제점과 보완점을 파악하고자 하였다. 그 결과, 전국 단위의 조사에서는 한국구비문학대계 개정증보사업을 통해 대구 · 경북에 해당하는 13개 지역의 민요가 조사되었으며, 흔히 채록되던 농사소리가 드물게 보이고 상여소리가 거의 녹음되지 않는 등 몇 가지 특징이 드러났다. 특히 통속민요 이외에 신민요와 창작민요까지 다수 조사되면서 기존 민요의 범주를 확장해야 하는 시기가 왔음을 보여주기도 하였다. 지역 단위의 조사에서는 경주시, 고령군, 군위군, 대구시 달성군, 문경시, 봉화군, 상주시, 성주군, 영덕군, 영주시, 울진군, 의성군, 청도군, 칠곡군, 포항시 등 모두 15곳에서 결과물이 나왔으며, 조사 형태는 몇 가지로 나누어 볼 수 있었다. ①기초적인 자료 조사 및 제공. ②마을 조사를 기반으로 하는 민요 채록, ③ 주제별 기획 조사, ④ 음원 및 동영상 제작 등이 그것이다. 이렇게 2000년대 이후 대구 · 경북의 민요 조사 및 결과물은 지역에서 조사되는 민요의 사설만 간단한 제보자 정보와 함께 제시되는 기초적인 자료 형태에서부터 대대적인 마을 조사를 통해 확보한 지역 기반 민요 결과물을 제공하는 것에 이르기까지 다양하였다. 여기에 이전에는 찾아보기 어려웠던 기획 조사와 성과물, 디지털 음원까지 더해져서 미미하기는 하지만 새로운 시도와 다양함을 확인할 수 있었다. 이러한 조사와 결과물에는 몇 가지 문제점도 발견되는데, 먼저 조사 항목의 일관성이 결여되어 있다는 점이다. 특히 현재 민요조사에 있어서 가창자의 출신 지역과 삶의 환경 등이 매우 중요함에도 불구하고 이름과 나이 정도만 기재되어 있거나 나이마저도 기재되어 있지 않아 소리의 배경을 가늠하기 어렵다. 또한 결과물의 상당수가 동영상이나 음원이 없는 상황이기 때문에 활용면에 있어서도 그 가치가 떨어진다. 이러한 점들을 보완해서 앞으로의 조사에 임한다면 지역 민요의 복원과 전승에도 실질적인 도움이 될 것이라 판단된다. 또한 가창자들의 생애 조사를 겸하고, 시대적 변화에 적용할 수 있는 민요의 범위를 논의하여 조사에 적용하는 것 또한 앞으로의 과제라 생각된다.
The survey of folk songs targeting Daegu and Gyeongbuk has been reduced to one of the few in the 21st century. The thought that there were few people who could no longer speak a complete form of folk song and that they would not be able to record high-quality folk songs compared to previous data hindered the investigation. Nevertheless, continuous investigation and research on actual folk songs are essential because they can directly affect the transmission and use of them and can contribute to the restoration of local folk songs. Therefore, this paper first tried to find out about the field surveys and results of folk songs conducted in Daegu and Gyeongbuk after the 2000s, and to identify problems and supplementary points. As a result, in the national survey, folk songs from 13 regions corresponding to Daegu and Gyeongbuk were investigated through the revised supplementation project of the Korean Gu Literature University, and several characteristics were revealed, such as rare agricultural sounds and few bonuses were recorded. In particular, a number of new folk songs and creative folk songs were investigated in addition to popular folk songs, showing that the time has come to expand the category of existing folk songs. In regional surveys, the results were found in a total of 15 places, including Gyeongju, Goryeong-gun, Gunwi-gun, Dalseong-gun, Daegu, Mungyeong-si, Bonghwa-gun, Sangju-gun, Ycongju-gun, Yeongju-gun, Uljin-gun, Uiseong-gun, Cheongdo-gun, Chilgok-gun, and Pohang-si. These include ① basic data survey and provision, ② folk song record based on village survey, ③ planning survey by subject, and ④ sound source and video production. In this way, since the 2000s, the survey and results of folk songs in Daegu and Gyeongbuk have ranged from the form of basic data presented with simple informant information of folk songs surveyed in the region to the provision of regional-based folk song results obtained through large-scale village survey. In addition to this, planning surveys, achievements, and digital sound sources that were difficult to find before were added to confirm new attempts and diversity, although insignificant. Several problems are also found in these investigations and results, and first, the consistency of the survey items is lacking. In particular, in the current folk song survey, although the region of origin of the singer and the environment of life are very important, it is difficult to determine the background of the sound because only the name and age are written or not even the age are not written. In addition, since many of the results do not have videos or sound sources, their value in terms of use is poor. It is judged that it will be practically helpful in the restoration and transmission of local folk songs if these points are supplemented and future investigations are conducted. In addition, it is considered a future task to combine the survey of the singers’ lives and to discuss the range of folk songs that can be applied to the changes of the times and apply them to the survey.