십자 문양은 두 개 또는 그 이상의 선이 교차하는 도형으로서 인류가 사용한 문양 가운데 가장 오래된 것 중의 하나이며, 많은 민족들이 수 천년 전부터 십자가를 우주관과 세계관, 인생관을 표출하는 상징물로, 또한 자기의 신앙과 종교를 나타내는 상징으로 사용해 왔다. 그럼에도 불구하고 십자가 형태의 장신구는 관련 종교의 신자들을 중심으로 주로 사용되고 있고 비기독교인들에게 널리 일반화되지 못한 것은 아마도 십자가는 기독교인들의 신앙의 상징으로 일반인들에게 깊이 인식되어져 있기 때문인 것으로 추정된다. 그러나 십자 문양이 고대부터 초종교적 차원에서 사용되어져 왔던 만큼 특정 종교의 전유물이 아니라 인간 본연의 내재적 특정 의미로 다가가 형태를 새롭게 구성하고 다양화 한다면 일반인에게도 자기의 개성과 자아를 표출하는 장신구로 대중화 될 수 있을 것으로 생각한다. 이러한 가능성 모색을 위하여 십자 문양에 대한 인식, 십자가 장신구의 디자인 속성 및 구매 의사 등에 대한 일반인들의 의식 조사를 실시하여 아래와 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫 째, 소유하고 있는 십자가 장신구로는 목걸이가 가장 많은 비율을 보였으며, 소유한 십자가 장신구의 만족도는 남·여, 연령, 직업, 종교에 무관하게 모두 긍정적인 경향을 보이고 있었으며, 십자가 장신구의 구입 의지는 전반적으로 디자인으로 인한 구입 망설임이 많은 것으로 나타났다. 둘 째, 십자 문양의 기원에 대해서는 대체적으로 모르는 경향이 많았으며, 십자 문양에 대한 친숙도는 긍정적인 경향이 많은 것으로 나타났다. 셋 째, 십자 문양의 종류별 선호도는 기본적 십자 문양이 다른 변형된 십자 문양에 비하여 선호도가 높은 것으로 나타났으며, 십자가 장신구의 디자인 속성에 대한 선호도는 현대적 디자인, 심플한 디자인, 귀여운 디자인, 우아한 디자인, 앤틱 디자인 순으로 나타났다. 넷 째, 십자가 장신구의 구매 의사에 대해서는 전체적으로 종교와 상관없이 디자인이 좋다면 구입할 의사가 있다는 긍정적인 면이 높은 것으로 나타났으며, 십자가 장신구의 디자인 개발 필요성은 전체적으로 필요하다는 의견이 높게 나타났다. 이상의 결과에서, 일반인들에게 십자 문양의 기원에 대한 인식은 비록 낮지만 십자 문양에 대한 친숙도는 높게 나타난 것으로 보아 십자가 장신구의 디자인 개발은 기본적인 형태를 중심으로 특정 종교의 과도한 상징성에서 탈피하여 현대의 문화와 효과적으로 결합되어 표현된다면 종교인뿐만 아니라 일반인에게도 자기의 개성과 자아를 표출하는 장신구로 대중화될 수 있는 가능성을 충분히 보았으며, 일반인들의 선호도가 높은 목걸이를 중심으로 기본적인 형태에 충실한 현대적 십자가 장신구 개발이 필요하다는 것을 알 수 있었다.
The cross as the symbol of Christianity, represents suffering, sacrifice, love, and hope and takes a close place in lives of christians. However crosses created before the existence of Christianity had various meanings such as eternity, future, unification, life and so on. So it is assumed that cross formed jewelry can be desirable to non-christians like the non-religious aspects of Christmas have been enjoyed by non-christians. The form of the cross has been used not just as an exclusively christian symbol, but also as a universal symbol since before the existence of christianity. Therefore cross form can appeal to the general public to express their personality and self-consciousness regardless of their religious affiliation as long as the design is visually attractive. To understand the possibility of commercialization of cross jewelry in order to increase it`s popularity, four study categories were addressed by distinctive statistical census of popularity: a survey of the consciousness on the possession of cross jewelry and the degree of satisfaction with them, recognition of the origins of the cross form and the degree of familiarity, recognition of attribute of design, and attribute of purchasing cross jewelry. The results from survey are as follows: First, the most commonly possessed type of cross formed jewelry is the necklace, followed by earrings and then brooches. The degree of satisfaction of possessed cross jewelry shows a positive tendency irrelevant of gender, age occupation or religion, contrary to expectation which is inclined exclusive in various religions. The overall design was the cause for hesitation to willingly purchase cross jewelry. Christians tended to hesitate to purchase cross jewelery because of poor design whereas in the case of non-christians hesitation to purchase was caused by religious differences and indifference. Second, in order to popularize cross jewelry, the public should be aware that the cross is not the exclusive to one religion but there is little public knowledge of the prehistoric origins of the cross. The cross form was widely observed and accepted by ancient peoples of nearly all cultures before the 2000 year spread of christianity and rapid development of mass communication and christian holidays. Third, of the various form of the cross, survey respondents even non-christians preferred the basic Latin cross rather than other cross forms, and the preferred design style is modern, followed by simple, cute, elegant, and last antique style. Fourth, the results of the survey suggest that design is the main factor to purchase. The results of the survey shows good design has a positive impact on the willingness to purchase cross jewelry regardless of age gender, occupation, or religion. The necessity of improvement of cross jewelry is public opinion in general regardless of gender age occupation and religion. It shows that people are not satisfied with the current design of cross jewelry. Therefore it is imperative to improve cross design to popularize cross formed jewelry. In conclusion, even though people don`t know much about the origin of crosses, they are familiar with cross forms and their opinion of cross jewelry is relatively high. If the development of cross forms is free from specific religious symbol and effectively incorporating modern culture, it will allow a larger percentage of the general public to show their personality and self consciousness and encourage future jewelry trends, and it shows the development of modern design focused on necklace with basic cross form is necessary above all.