오늘날 경제적인 성장과 함께 사회가 풍요로워지면서 음식문화에서 먹는 즐거움뿐만 아니라 식탁의 시각적인 즐거움을 중요하게 나타나고 있다. 상차림에서 음식을 담는 식기, 식탁, 꽃 등 식공간의 장식과 분위기를 나타내는 디자인적 측면의 중요성이 커지면서 상차림에서 색채조화의 중요성이 부각되고 있다. 세계 여러 나라들과의 활발한 문화교류로 우리의 식탁 문화는 서구화, 퓨전화 되고 있으며, 특히 현대 한국식 상차림에서도 이러한 경향이 나타나고 있다. 이러한 시점에서 상차림도 서양 사조를 모방하기 보다는 우리 민족의 정서와 문화가 깃들어 있는 전통 상차림을 새롭게 해석하여 현대적이면서도 세계적 보편성을 가진 상차림의 방향을 모색해야 한다. 본 연구는 문헌 및 사례연구를 통해 현대 한국식 상차림에 있어 시대변천에 따라 내재된 음양오행에 따른 색채의 원형적 속성이 어떠한 외적 표현으로 계승되는가를 살펴봄으로써 전통의 미를 현대감각에 맞게 재구성하여 발전, 계승한 현대 한국식 상차림의 색채를 제안한다. 오늘날 한식 상차림의 범위는 크게 ‘한국의 전통 상차림’과 ‘현대 한국식 상차림’으로 나누어 분석한다. ‘한국의 전통 상차림’은 일상식이나 혼례·제례상차림과 같이 전통적으로 내려오는 상차림의 원형적 요소를 현대적으로 재현한 상차림으로 보고, ‘현대 한국식 상차림’은 전통적인 한국 상차림을 재해석하여 현대적인 감각에 맞게 변형, 계승된 상차림으로 나누어 연구 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘한국의 전통 상차림’과 ‘현대 한국식 상차림’의 개념 및 유형에 관한 이론적 고찰을 통해 우리나라 상차림의 개념과 형태가 급격히 변화되고 있지만 과거의 원형적인 요소가 현재까지 보존되고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 우리 민족 의식구조의 바탕이 된 유교(儒敎)· 불교(佛敎)·도교(道敎)사상과 음양오행이 한식 상차림에 각각의 중요한 의미를 내포하고 있다. 셋째, 통과의례상차림(돌상, 혼례·제례상차림)과 같은 오늘날까지 원형적 요소를 재현한 ‘한국의 전통 상차림’은 오방색을 사용하여 음양오행사상에 따라 색에 의미를 부여하고 관념적인 의미에 중점을 둔다는 것을 알 수 있다. ‘현대 한국식 상차림’은 전체적 이미지를 원색이 아닌 2차색인 간색을 주로 사용하고 음식, 센터피스는 색채조화를 고려하여 오방색을 강조색으로 사용하는 것이 바람직하다. 또한, 이러한 측면과 같이 ‘현대 한국식 상차림’은 시간·장소·목적(T·P·O:Time, Place, Object)에 따라 색채사용을 적절하게 해야 할 것이다. 이러한 연구의 결과로 ‘현대 한국식 상차림’의 색채를 제안할 수 있으며, 한국의 전통 상차림을 현대적 의미로 재해석하여 한국의 전통미를 살리면서 실용적인 기능성과 시각적인 미적 감각을 강조한 상차림의 재창조가 이루어질 것으로 기대된다.
Nowadays as becoming abundant socially along with economic growth, the visual joy for the dining table as well as the joy of eating in the food culture appears to be important. The importance of coloring harmony in the spreading table as becoming greatly important in designing viewpoint demonstrating atmosphere and decoration in the dining space food containing of table wares, tables, flower etc. in spreading the table. Today the culture of our dining table is turning into the westernization and fusionization for active cultural exchange with several nations in the world. In particular, the modern table spreading on Korean fashion is affected in this influences. In this point of view, we need to seek for direction of commonly world-wide to include modern oriented explaining newly traditional spreading table containing emotion and culture of our nation rather than imitation of western current in spreading table. Through literature and case studies, in this respect of the study it is recommended for coloring of Korean fashion spreading table that the traditional beauty should be re-instituted for improvement, succession in review with any external expression in its character originally following inward Yin-Yang and the Five Elements theory with the transformation of era in modern spreading table of Korea. Modern spreading table of Korea is comprehensively daily ceremony, Korean complementary fashion spreading table originally from the traditionally old fashioned spreading table of Korea required to be explained to classify into transformed and succeeded to spreading table of Korea to suit for modern taste with complementary trends. The consequence of analyzing these elements are to the following. Firstly, though idea and shape of traditional spreading table of Korea rapidly changing through theoretic review against idea of example between traditional spreading table of Korea and complementary spreading table of Korea, it could be known the traditional spreading table is succeeding to the complementary spreading table up to this date. Secondly, it could get to know the facts that the thought of Confucianism, Buddhism and Taoism and Yin-Yang and the Five Elements based on the habitual structure of our people involve in the importance of spreading Korean table. Thirdly, such a passing ceremonial spreading table(first day party for infant, marital ceremony, spreading table for ancestor) demonstrates original ceremonial method using a variety of colors following the five natural elements of the positive and negative to render meaning of its color and concentrated in ideal meaning. Complementary spreading table of Korea is chiefly using the entire image for the secondary color namely brown color. Using five colors and its emphasizing is hopeful taking into account of coloring harmony. In the meantime, as such a view complementary spreading table of Korea should use colors suitably following Time, Place, and Object. As a result of this study, it can be suggested of Korean complementary spreading table and coloring harmony. The traditional spreading table is required to be re-instituted to revive Korea traditional beauty to expect re-creation of spreading table stressing on practical capability and visual beautiful sensation.