전 세계적으로 확산되고 있는 한류열풍과 함께 한 식문화에 대한 관심이 부각되면서 다양한 영역에서 한식의 세계화를 위한 연구가 활발하게 진행되고 있다. 한식문화는 한식 상차림의 음식뿐만 아니라 식탁, 식기, 화훼디자인 등에 관한 식공간의 총체적인 분위기 연출과 디자인의 개념을 내포하고 있다. 한식 상차림에서 화훼디자인이 식공간의 분위기 연출과 음식의 식감을 자극하는 중요한 요소로 부각되면서 화훼디자인의 색채는 상차림 연출에 있어서 중요한 역할을 담당하고 있다. 그러나 대부분 한식 상차림의 색채연구는 전통 식문화의 색채 연구에 집중되 어있으며 현대 한식 상차림의 색채에 대한 체계적 연구 및 제안이 부족한 실정이다. 그러므로 전통 한식 상차림의 체계화된 색채 연구를 바탕으로 융합·퓨전화 된 현대 한식문화의 색채 연구를 활성화 하는 것이 시급한 과제라 할 수 있다. 따라서 한식 상차림의 화훼디자인도 전통 색채를 재해석하여 현대적·보편적 화훼디자인의 방향을 모색 해야 한다. 본 연구는 현대 한식 상차림의 화훼디자인의 대표 적인 사례를 바탕으로 색채 이미지 유형에 따른 화훼디자인의 색채를 분석·제안하였다. 한식 상차림의 사례는 국내·외 테이블웨어 전문 전시회의 수상작품 59점 중 전문가 자문 및 디자인 선정에 의하여 화훼디자인의 색채디자인이 조화로운 13점을 중심으로 연구하였다. 선정한 13점의 사례를 중심으로 전문가를 대상으로 형용사 이미지 유형별 설문지 조사와 색채 측색을 실시한 후 선호도에 따른 색채팔레트를 제시 하였다. 이러한 정량적(定量的) 연구와 선행연구 결과를 종합·분석하여 다음과 같은 결론을 제안하였다. 첫째, 한식 상차림에서 화훼디자인의 색채는 상차림의 전체적인 분위기를 결정하는데 중요한 역할을 담당하였다. 둘째, 한식 상차림의 화훼디자인의 사례연구를 바탕으로 한 선행연구와 설문조사에서 ‘개성적인’, ‘클래식한’, ‘내츄럴한’, ‘상쾌한’, ‘우아한’, ‘현대적인’의 6개의 대표 색채 형용사를 추출하였고, 형용사 이미지별 화훼디자인의 선호도를 추정할 수 있었다. 셋째, 화훼디자인의 형용사 이미지 유형별 색채를 연구·제안하였다. ‘클래식한’ 이미지에서는 자주(RP) 또는 노랑(Y)계열 중심의 중명도·중채도, ‘내츄럴한’ 이미지에서는 저명도·저채도의 주황(YR)계열, 노랑(Y)계열, 연두(GY)계열의 색상을 선호하였다. ‘신선한’ 이미지에서는 중명도·고채도의 주황(YR)계열과 녹색(G)계열을 선호하였으며, ‘우아한’ 이미지에서는 중명도·저채도의 빨강(R) 또는 주황(YR)계열을 선호하였다. ‘현대적인’ 이미지에서는 고명도·중채도의 노랑(Y)과 연두(GY)계열을 선호하였으며, ‘화려한’ 이미지의 화훼디자인은 빨강(R)과 연두(GY)계열로 중명도·고채도의 배색 이미지를 선호하는 것으로 나타났다. 넷째, 한식 상차림의 화훼디자인의 색채는 전체적으로 난색 계열의 노랑(Y)계열을 기본으로 하고 유사색의 조화를 선호하였다. 상차림에서 화훼디자인의 배색은 같은 색상을 사용하여 색조를 달리하거나 유사색을 사용하여 안정적이고 부드러운 느낌을 연출하고, 생동감과 강한 이미지를 주고자 할 때는 주조색에 보색을 강조색으로 연출하였다. 전통 화훼디자인의 색채가 오방색을 사용하여 의미와 상징성을 중요하게 표현하였다면, 현대의 화훼디자인은 채도를 낮게 하여 원색보다는 부드러운 유사 색채를 선호하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 경향은 자연친화적인 식문화에 관심이 증가하면서 화훼디자인에서도 전반적으로 친환경적인 초목(草木)의 색채 표현을 통해 현대 트렌드와의 연관성을 나타내고 있었다. 본 연구는 현대 한식 상차림의 화훼디자인의 색채 유형 및 제안을 현대적 의미로 재해석하여 상차림의 주제와 목적에 맞는 색채 유형을 제안하여 세계인의 감성에 부응하는 한식문화 발전에 기여할 수 있을 것으로 예상한다.
With the rise of Hallyu, the Korean Wave, global interest in Korean food and culture are in the spotlight, and many research studies on globalization of Korean food are also underway in various fields. The concept of Korean culinary culture not only includes the manner of food arrangement but also table, dinnerware, and floral design that fall under the holistic view of producing and designing a dining environment. Floral design has become an another important element that elevates the mood of a dining space as well as the texture of food. However, the majority of studies on Korean table setting color have been focused on the colors of food itself despite the important role of flowers. Currently, color studies on traditional table setting are systematically established while the ones on modern table arrangement are rather left behind, leading to insufficient research and suggestions. Thus, it is an urgent task to facilitate the color research activities on fusional and modern Korean food culture based on the systematic studies on traditional Korean table setting colors. In that regard, floral design in Korean table arrangement also needs to be reinterpreted from the perspective of traditional color analysis in order to find new ways to apply universal and modern flower designs. This study suggests different types of the color layout of floral design in Korean table setting based on analysis of typical cases of flower arrangement according to the color image type. The examples of flower decoration on the table are the 13 table setting cases out of 59 prize-winning works of domestic and foreign tableware exhibitions. In particular, the designs were handpicked by a group of experts on the basis of the level of color harmony. After delivering a questionnaire, which asks image-type adjectives and color measurement around the 13 chosen examples, to the expert respondents, a preference-based color palette was created. By synthesizing and analyzing this type of quantitative survey and preceding studies, following results were drawn. First, floral design color in Korean table setting plays a significant role in creating the atmosphere of the overall dining table. Second, the preference for floral design image could be estimated by a set of adjectives - classical, natural, refreshing, elegant, modern, and ornate - that were extracted from the existing case studies and the proceeded survey. Third, floral design color according to its adjective-image type was studied and suggested. For the ``classical`` image, royal purple (RP) or yellow (Y) in mid-level brightness and saturation was preferred, and yellow-red (YR), yellow (Y), or green-yellow (GY) in low-level brightness and saturation was preferred for the ``natural`` image. The ``refreshing`` image was represented by YR or green (G) in mid-level brightness and high-level, and red (R) or YR in mid-level brightness and low-level was preferred for the ``elegant`` image, followed by Y or GY in high-level brightness and mid-level saturation for ``modern,`` and R and GY in mid-level brightness and high-level saturation for ``ornate.`` Fourth, floral design in Korean table setting in overall takes warm yellow as a base color, and the harmony with similar colors is preferred. In table setting, the color scheme for floral design generally consists of layers of same or similar colors in different hues in an effort to produce an stable and soft image. When trying to create a strong and dynamic image, complementary colors of the dominant ones were used. While traditional floral design on the table emphasized symbolism by using obangsaek, or the five cardinal colors, today``s table flower decoration prefers an arrangement of similar colors in low saturation to give the softer feel than the primary colors. This modern trend shows relevance to the growing social interest in nature-friendly dietary and the consequent tendency to to express the colors of plants on table flower decoration. This study will contribute to the development of Korean culinary culture that lives up to the global citizens`` emotional tastes by suggesting appropriate color arrangements that are fit for a particular theme or objective based on the analysis of the contemporary meaning of floral design colors in Korean table setting.