연구배경 현재 우리나라 공교육에서 색채교육은 감성적 접근은 미술교과에서, 물리적 접근은 과학교과에서 각각 연관된 부분만 강조하고 있어 색채에 대한 융합적이고 체계적인 접근이 부족한 상황이다. 더구나 색채에 관해 배경 지식과 이론적 기초지식 인지 편차가 적은 유·초·중등학교에서는 색채교육의 방향이나 질적 요구수준을 정하여 교육을 진행하는데 비교적 수월하나, 대학 및 대학원의 관련 전공에서는 색채교육에 대한 학습자간 편차가 너무나 다양하게 나타나 교수자의 입장에서 교육계획 및 실행에 많은 어려움이 있다. 이러한 상황에서 본 연구는 현재 우리나라 색채교육에 대한 부족 요인과 보완요소들을 도출하고 이를 개선할 수 있는 아이디어를 제안하는데 그 목적이 있다. 연구방법 디자인전공 대학원생의 색채교육에 대한 중요도·학습경험·지도경험에 대한 인식을 분석하기 위해 관련 기관의 연구보고서, 선행연구 등에 기반 하여 우리나라 색채교육의 문제점을 인식하고, 2009 및 2015 개정교육과정을 중심으로 우리나라 초, 중, 고등학교의 색채교육과 대학, 대학원 수준에서의 색채 교육 사례를 살펴보았다. 연구의 주요내용인 색채교육인식 현황은 2019년 9월부터 10월까지 서울 및 수도권 소재 디자인전공 석사졸업 이상의 10명을 대상으로 하여 색채교육의 중요도, 학습경험, 지도경험 여부를 묻는 기본문항과 추가 설명을 하는 세부 오픈문항 등으로 구성된 총 14개로 이루어진 면접가이드로 인터뷰되어 분석되었다. 연구결과 디자인전공 대학원생들의 인터뷰 결과는 다음과 같다. 첫째, 대상자들은 색은 사물을 인지하는 중요한 요소임과 동시에 모든 사물에서 볼 수 있는 중요한 것이므로, 색에 대한 학습은 매우 중요하다고 보았다. 둘째, 대상자들은 색에 대하여 대학 재학시절 학습한 경험이 있으나, 실기 교육 경험에 대한 수강 경험이 부족하다고 하였다. 색채이론에 대해서는 감성적이고 추상적으로 이해하고 실행되어지는 현행 전공 색채수업이 보다 더 물리적이고 객관적인 색채 이론 수업으로 보완이 되어야 하며, 실기에서는 실무까지 이어지는 색채교육으로 변화되어야 한다고 지적하였다. 마지막으로 이러한 변화를 위해서는 현재의 한 학기(15주차 혹은 16주차)단위로 이루어지는 시수 배정이 부족하며, 개설된 색채교육관련 강좌 또한 컬러리스트 자격증 등을 준비하는 경우가 많아 시험의 틀에 맞춘 규격화된 수업으로 진행됨을 아쉬워했다. 교재 또한 컬러리스트 대비 이론서와 기출문제 해설집으로 치중되어 있어 다양한 관련 문헌의 출판도 필요하다고 보았다. 결론 과학기술이 발전함에 따라 세상을 바라보는 인간의 감성 형용사도 빠르게 변화하고 있다. 따라서 최신 이론과 다양한 실기가 반영된 색채교육으로의 변환이 시급한 상황이다. 본 연구가 이러한 색채교육의 변화 요구의 시점에서 새로운 색채 교육의 방향성을 제시하는 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
Background Currently, Korean color education lacks a convergent and systematic approach to color, as emotional approaches are emphasized only in art subjects and physical approaches are emphasized in science subjects. Moreover, in groups such as preschool, elementary and secondary schools, where there is little deviation in background knowledge and theoretical basic knowledge in color, there is relatively no difficulty in setting the direction or quality demand level of education, but in related majors of universities and graduate schools, there are so many variations between learners of color education, which makes it difficult for professors to plan and implement education. Under these circumstances, this study aims to draw up the deficiencies and complementary factors for color education in our country and suggest systematic ideas to improve them. Methods The problems with color education in our country were grasped based on research reports presented by relevant institutions and earlier studies, and the revised 2009 and 2015 curriculums were analyzed to find out the state of color education in elementary, middle and high schools and in colleges and graduate schools. To determine awareness of color education that was the major content of the study, 10 graduate students who majored in design and art and who acquired a master's or higher degree were investigated in September and October, 2019, using an inventory that consisted of 14 items that included basic items about experience and detailed open-ended ones which called for additional explanations. Result The findings of the study were as follows: First, the subjects considered learning about color very important because color was an integral element to recognize things and because it was an important thing that could be seen in everything at the same time. Second, they had experience of learning about color in college but they told they didn't have enough experience of taking practical courses. Concerning color theories, they pointed out that current major classes which provided an emotional and abstract understanding should be complemented by more physical and objective theoretical classes. In terms of practical education, they commented that existing education should change into the kind of education that could lead to practical work. Finally, they told it's a shame that the number of classes assigned to a semester(15 or 16 weeks) isn't sufficient enough to bring about such a change, and that many existing courses related to color education aim at preparing for certification acquisition such as that of colorist and eventually are standardized to ensure passing exams. In addition, they perceived that the publication of various related literatures is necessary as many textbooks are books on theories required for becoming a colorist and commentary books on past exam questions. Conclusion There are rapid changes in people's emotional adjectives of looking at the world along with the advancement of scientific technology. Accordingly, a shift into color education that reflects advanced theories and involves various practical work is urgently required. This study is expected to provide some information on the right direction for new color education at this point of time where the change of color education is demanded.