지난 몇 년간 기업이 직면한 기술 환경 변화 중 가장 큰 영향을 미치는 것은 스마트폰의 개발과 확산이다. 스마트폰은 소비자의 라이프스타일 자체를 변화시켰으며 기업에는 소비자와 소통할 수 있는 새로운 채널을 제공함과 동시에 모바일 쇼핑이라는 유통채널을 가능하게 하여 새로운 시장을 개척할 수 있게 하였다. QR(Quick Response) 코드는 이 두 가지 변화를 연결해주는 기업의 도구가 될 수 있다. 이에 본 연구는 실제 패션 기업의 QR 코드 활용 현황을 분석하여 문제점을 파악함으로써 효율적인 마케팅 커뮤니케이션 도구로서의 역할을 위한 개선방향을 제시하고자 하였다. 연구 방법으로 기업이 활용하는 코드 및 QR 코드 유형 및 활용도에 관한 이론적 고찰을 하였고, 10개 패션잡지 광고에 활용된 191건의 QR 코드 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 패션잡지와 상품군에 따라 활용 빈도를 분석하였고 QR코드의 유형을 일반 코드와디자인 코드로 나누어 분석하였다. QR 코드로 링크된 정보 콘텐츠의 유형을 분석하였고 마지막으로 본 연구의 분석 결과를 토대로 개선방향을 제시하였다. 연구의 결과와 결론은 다음과 같다. 첫째, 패션 브랜드의 QR 코드의 활용도는 젊은 소비자를 목표로 하는 잡지와 화장품, 여성복, 캐주얼 의류의 상품 군에서 높게 나타나 이들 기업이 전략적으로 QR 코드를 소통 도구로 활용하고자 함을 알 수 있다. 둘째, 일반QR 코드의 비중이 디자인 QR 코드 보다 월등히 높았으나 일반 코드도 내부는 침범하지 않으면서 주변에 상징, 브랜드명 또는 정보를 배치하여 마치 디자인QR 코드처럼 보이도록 하였다. 셋째, 링크되는 정보콘텐츠는 신상품 정보가 가장 많았고 그 외 정보(이벤트, 뉴스, 동영상, 쇼핑몰, 스토리, SNS 등)의 다양성과 빈도는 낮았다. 결론적으로 QR 코드가 패션 브랜드의 효율적인 마케팅 커뮤니케이션 도구가 되기 위해서는 인식률의 향상과 젊은 층에 호기심을 유발할 수 있는 QR 코드의 개발과 링크되는 정보 콘텐츠의 다양성과 유용성 그리고 지속적인 최신 정보의 갱신이 필요하다고 할 수 있다.
In the past few years, the most critical technological impact factors that the business have faced would be the development and spread of the Smartphone. Smartphones have changed consumer’s lifestyles itself. Also the business can expand the retail to the mobile shopping channel due to the new communication tool. QR(Quick Response) code can be a connection tool to reflect two changes. This study analyzed the current applications of QR codes by the fashion firms and proposed the way to improve efficiency of QR codes by investigating problems. As research methodology, previous studies about QR codes applications were reviewed, and then 191 QR codes in 10 Korean fashion magazine advertisement were collected. Collected QR codes were analyzed by the product types and magazines in terms of frequency. QR code types (general/design) were analyzed and information contents by scanning QR codes were analyzed in detail. Based on research findings, conclusions and marketing implications were proposed. Major research findings and conclusions are followings. First, fashion magazines whose readers are young generation and product types such as cosmetics, women’s wear and casual wear showed higher frequencies, which implies that these firms adopt QR codes advertising strategically. Second, general types of QR code shows outstandingly higher frequency than design QR code but they align symbols, brand names, or text information next to the square in order to invoke curiosity. Third, new product information linked to QR code scanning showed the highest frequency but other information such as events, news, movies, etc. were commonly linked. In conclusion, QR codes itself should be attractive and the quality of scanning and the speed should be enough. More importantly, information linked should be diverse, useful and also it should be updated continuously in order to be a effective tool to communicate with consumers.