버려지는 현수막을 이용해 생활용품을 만드는 업체나 교육기관이 늘어나고, 폐현수막을 활용해 만든 상품의 친환경적, 경제적 가치가 증가하고 있음에도 학계에서는 이에 대한 체계적인 연구가 진행되고 있지않은 실정이다. 본 연구자는 폐현수막을 재활용해 제작한 용품을 주제로 그 제작 과정과 상품성을 분석하여, 보다 친환경적이면서도 디자인적으로도 우수한 고부가가치의 패션용품 개발 방안을 제시하고자 하였다. 연구 결과로 환경보호는 물론 폐현수막으로 제작한상품의 대중화에 기여하고, 사회 취약계층의 고용 및소득 향상을 가져올 것으로 기대하는 바이다. 연구과정은 문헌 조사와 현장 조사를 통한 기존 폐현수막 재활용 용품의 제작과정과 친환경적 가치 조사, 폐현수막 활용 패션 용품에 대한 소비자 인식조사, 1차 폐현수막 재활용 패션용품 디자인 및 제작,상품성 검증 및 전문가 자문 내용을 참고한 2차 상품제작, 사업장 워크샵을 통해 개발한 폐현수막 재활용제품의 활용성 검증, 폐현수막 패션 용품의 블로그 홍보의 단계를 거쳤다. 기존 폐현수막 재활용 용품의 제작 과정과 친환경가치 조사 결과, 대부분의 업체 및 사업장에서는 재료수거, 분류 및 세탁, 디자인, 제작, 판매의 과정을 거쳤는데, 현수막에 사용된 잉크의 성분 명시, 자투리 천과부자재의 친환경성 향상 방안, 사업장의 경우 전문적디자인팀 구성과 미적 제작 과정의 향상이 요구되었다. 기존 용품에 대한 소비자 인식조사 결과 기능성및 실용성을 높이고, 독창적인 디자인 및 표현 기법을활용해 소비자들의 구매의사를 높일 수 있는 상품을제작해야 함을 알 수 있었다. 폐현수막에 사용된 잉크의 이염이나 색바램을 방지하기 위해 폐현수막 이면이겉으로 나오도록 디자인해야 함을 알 수 있었다. 이러한 조사 결과 나타난 개선 방향을 반영하여Aspelund가 제시한 아이디어 발상, 문제점과 개념 도출, 컨셉 설정, 변형 및 정교화, 아이디어의 구체화와제작, 대중과의 소통을 통한 평가, 생산이라는 과정에적용하여 11개의 패션용품을 개발하였다. 디자인 과정에서 브레인스토밍과 스캠퍼 발상법을 활용하였고 표현 기법으로 콜라주, 패치워크, 플리츠 등을 이용하였다. 대중과의 소통을 통한 평가에서는 49명의 잠정 소비자를 대상으로 한 설문조사와 전문가 2인의 자문을통해 상품성 및 디자인 향상 방안을 조사하였다. 그결과 색상, 내구 구성선의 모양, 부자재 등의 미적 특성, 내구성, 실용성 측면에서의 개선점이 추출되었다. 1차 개발 상품 중 최종적으로 여덟 가지 상품의 디자인을 보완하여 수정·제작하였다. 이 중 D.Y.S. 네임택 키트, 목걸이 카드 지갑, 플리츠 꽃 동전지갑에 대한 제작 워크샵을 세 곳의 사업장에서 실시하였다. 그결과 상품의 크기 다양화, 제작 방법의 간소화, 참고도안의 제시 필요성에 대한 의견이 수렴되었다. 이를반영한 최종 디자인과 제작 과정은 블로그를 통해 홍보하였다.
Due to their low cost, banners are not only more popular than other advertising tools but also often discarded in large quantities after use. To prevent environmental pollution, local governments in South Korea have been promoting the recycling of banners. However, despite the substantial environmental, social, and economic benefits of recycling banners, there has hitherto been very little systematic in-depth study of recycled banner products. Therefore, the purpose of this study is to propose an environment-friendly and aesthetic banner-recycled fashion product design and process by analyzing pre-existing banner-recycled product design process and consumer perception about the products. The result will contribute to the environment protection and to the income increase of social vulnerable class who works in this field. The research process includes analyses of preexisting product design process and the consumer perception, actual banner-recycled fashion product design and production, conducting workshops in banner-recycling firms by presenting the developed products, and the introduction of products and the design process in a web site. The research results showed that most of the recycled-banner product design companies and firms went through the process of banner collection, assortment and washing, design, production, and sales. However, the improvement of following issues was needed: The identification of inc properties used in banners, recycling of banner scraps and unclean banners, implementing environment-friendly subsidiary materials to the design process, and the necessity of professionally trained designers and producers in firms. The survey results of consumer perception about the pre-existing products displayed the necessity of improvements in functionality, practicality, originality. The solution to the discoloration of banner inc would be using the wrong side of banners as right sides in products. Taking these results into consideration, 11 bannerrecycled products were designed and produced by implementing Aspelund’s 7 steps of design process - inspiration, identification, conceptualization, exploration/ refinement, definition/modeling, communication, and production. Brain-storming, SCAMPER, and techniques such as collage, patch works, pleats were used to develop creative designs. In the communication process, product evaluation was done by surveying 49 subjects, and sought advice from 2 professionals. As a result, suggestions were made to improve durability, practicality, and aesthetic features related to color, inner lines, subsidiary materials. Taking the suggestions into consideration, 8 products were modified. To further improve the design and the process, workshop was held in banner-recycling firms to receive feedback. Among 8 products, D.Y.S. name tag, neck card wallet, and pleated flower coin purse were selected for the workshop. Products and design process were revised following the feedback related to product size change, simpler production process, and presentation of specified design references for the name tag. The final products and the design process were introduced in a web site.