본 연구는 액티브 시니어의 개념 및 특징과 유형, 이들을 위한 유니버설디자인 개념 적용 제품디자인의 국내외 시장 및 사례분석을 통하여 국내산업기술력 강화에 필요한 체계적·이론적 자료를 제공하고자 하였다. 연구방법은 액티브 시니어의 개념과 특징·유형 고찰에 관한 보고서와 학술논문, 액티브 시니어를 위한 국내외 유니버설디자인제품 시장 동향 및 사례 조사, 전문 학술지 등 자료 중심의 분석과, 인터넷을 이용한 국내외 정보 D/B 및 네트워크 검색, 논문과 단행본을 포함한 도서·출판물 등 문헌조사를 통한 고찰로 진행되어졌다. 본 연구의 주된 범위에는 액티브 시니어의 개념과 특징·유형에 대한 고찰, 유니버설디자인의 정의, 액티브 시니어를 위한 유니버설디자인 제품 국내외 시장 및 사례 분석, 그리고 미래 사회·경제 변화에 의한 액티브 시니어 유니버설디자인 제품 개발 방향 제시가 포함되어졌다. 연구내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 액티브 시니어는 건강과 외모에 관심이 많으며, 소비활동뿐만 아니라 사회활동에도 적극적으로 참여하는 사람들로서 새로운 소비계층으로서 신성장 산업(Emerging Market)의 동력으로 시장 구조와 주력상품 개발에 큰 영향을 미칠 것이 전망 되어졌다. 둘째, 일본·유럽·미국 등 이미 고령화 사회로 접어든 해외 국가들은 활기차고 개성 있는 노년의 삶을 지향함으로써 금융·의료·주택·레저·정보 등 서비스를 포함한 유니버설디자인 개념 적용 제품디자인 개발이 현재에도 활발히 진행 중이며, 향후 산업시장이 더욱 성장할 것으로 예측되어졌다. 셋째, 국내 시장은 액티브 시니어들을 배려한 유니 버설디자인 개념 적용 제품들을 찾아보기 어려운 실정이지만 교통·환경·정보·여가·주택·건강의료 및 생활기기 등의 영역에서 향후 성장 가능성이 예측 되었다. 넷째, 본인의 건강·외모·사회활동 및 정보·문화·교양 등의 영역활동에 대한 관심과 투자 성향에 따라 다양한 그룹으로 나뉘는 액티브 시니어들을 위한 유니 버설디자인제품 개발 방향에 이들의 개성과 취향을 반영할 필요성이 제기 되어졌다. 마지막으로 국가적 차원의 기반 작업과 정부기관·민간기관·기업들의 효율적 협력 및 역할 분담에 의한 개발이 이루어질 수 있는 방향이 제안되어졌다.
This article aims to provide a systematic· theoretical data for strengthening industrial technology power in Korea through analyzing concept, feature, and types of active senior, and some representative cases of each market of universal design product for active senior in domestic and abroad. The main method of this article is to analyze the references such as the reports and thesis about concept ·feature·types of active senior and some representative cases of each market of universal design product for active senior in domestic and abroad in scholarly journal, and to review the data from internet D/B in domestic and abroad, and variety of literatures including thesis, books, periodicals and the other publications. Main scopes of this article are formed with a consideration of concept, character, types of active senior, definition of universal design, some representative cases of each market of universal design product for active senior in domestic and abroad, and a suggestion of universal design product development direction for active senior according to society·economic change in the future. The main contents and results of this article are as follows. First, active seniors are interested in their health and appearance, and they do take part in not only consumership, but also social activity. Because of their new consumer power, it was expected that they have influence on market structure and the flagship product development as a new growth engine of emerging market. Second, already entered into aged society such as some countries in Europe and Japan·USA are getting more developed on universal design product for active senior industry including various fields of finance· medical·house·leisure·information services to intend to enjoying a lively and individual life of old age-oriented. Third, it is hard to find out some product applied on universal design concept in consideration of active senior in domestic market, but likely to predict future growth of transportation·publicity·information· leisure·house·health and medical fields. Fourth, there is a need to reflect their personality and tastes has been raised to make a suggestion of universal design product development direction for active senior who divided into diverse groups according to their interesting and readiness to invest on health· appearance·social activity and information·cultural interesting·educational activity. Therefore, finally developmental direction was suggested to be able to efficient cooperating and take each role between government agency, private institution, and firms based on national-based operations.