최근 흥행 돌풍을 일으킨 월트 디즈니사의 3D애니메이션 ‘빅히어로’는 애니메이션 자체로도 이슈였지만 영화 속에 등장한 다양한 하이테크 기술인 홀로그램, 히어로 갑옷을 만드는 3D 스캐너 및 3D 프린터, 여러 부속이 모여 형상을 만드는 마이크로봇 등 애니메이션 특유의 과장을 감안한다면 현재, 또는 가까운 미래에 실행 가능한 기술로 근 미래에 대한 이정표를 제시하여 더욱 이슈이다. 이러한 3D 프린팅 기술이 최근 단순 모형을 만드는 데에서 진화를 거듭하여 ‘마이크로봇’이나 영화 ‘트랜스포머’처럼 환경과 시간에 따라 스스로 조립 및 변신하는 4D 프린팅 기술로까지 진화하고 있다. 제 3의 산업혁명으로 일컬어지고 있는 3D프린팅 산업은 그 응용범위가 넓어 가능성이 무한한 산업으로 시각정보의 사실감이 요구되는 기계, 자동차, 메카트로닉스 등의 산업은 물론, 현장감이 요구되는 교육, 의료, 게임, 국방, 스포츠 등 타산업과 융합됨으로써 더욱 시너지 효과를 일으키는 산업으로 21세기 3D프린터 기술을 지배하는 나라가 세계의 중심이 될 것이라고 전문가들은 예측하고 있어 이에 대한 연구가 시급하다. 이에 본 연구는 서론에서는 연구의 목적, 배경, 방법 및 범위에 대하여 기술하였으며, 본론에서는 의료, 우주항공, 자동차, 건축, 패션 등 기존 산업에 있어서 3D 프린팅 기술을 활용한 사례들을 조사하고, 특히 선진국의 애니메이션, 영화, 캐릭터 등 영상산업 분야의 3D 프린팅 기술을 활용한 사례 분석을 통하여 결론에서는 대한민국 창조경제의 핵심 산업인 콘텐츠산업을 육성하기 위해서는 선진 3D 프린팅 기술의 도입을 통해 글로벌 경쟁력을 갖추어야 하며, 이를 위해서는 정부와 기업의 R&D 투자 등을 통하여 미래 성장 동력인 콘텐츠 산업을 육성하고 경쟁력을 높이는 것이야말로 대한민국이 표방하고 있는 창조경제의 미래 발전 목표가 되어야한다는 지표를 마련하였다.
Lately, Walt Disney’s 3D animation, ‘Big Hero’, made a great box-office success not only as an animation itself, but it is even more noticeable as it presented a milestone for the near future with technology that is applicable to the present or the near future in consideration of a variety of high-tech technologies found in the movie like holograms or hero armor made by 3D scanners or 3D printers and an animation’s unique exaggeration like microbots having their shape with the components assembled. This 3D printing technology has repeated its evolutions recently from producing simple models merely and is now evolving to 4D printing technology realizing autonomous assembling or transformation according to the environment and time like ‘Microbots’ or ‘Transformers’. 3D printing industry being referred to as the third industrial revolution is industry equipped with endless potentials as its rage of application is very vast. The industry can produce even more synergic effects by being applied to not only industries like machinery, automobiles, or mecatronics demanding the realism of visual information but also other industries like education, medical care, games, national defense, or sports requiring vividness. As experts are predicting that the country ruling 3D printer technology will be the center of the world in the 21st century, it is urgent for us to study this area thoroughly. Accordingly, in the introduction of this paper, the study purpose, background, method, and range are described. In the body, the cases of applying 3D printing technology to existing industries such as medical care, astronautics, automobiles, architecture, product design, and fashion are examined, and particularly, the cases using 3D printing technology in visual entertainment like animations, movies, or characters are investigated and analyzed. Lastly, in the conclusion, the researcher suggests you to vitalize the application of 3D printing technology more in order to cultivate contents industry, the core industry of creative economy in Korea, and has particularly established an index that enhancing the competitiveness of contents industry applying 3D printing technology through the government and companies’ R&D investment should be the goal of future development in creative economy that is being supported by the government in Korea.