전 세계적으로 흥행돌풍을 일으킨 ‘겨울왕국’ 은 기존의 전통적인 공연 콘텐츠인 뮤지컬과 첨단미디어 기술이 융합되어 탄생한 대표적인 첨단 미디어 콘텐츠이다. 이러한 첨단 미디어를 활용한 콘텐츠의 경우 단순 극장수익 뿐만 아니라 추가적으로 VOD, 음반, 캐릭터산업 등으로 이어지는 파급효과가 큰 고부가가치의 산업이다. 선진국의 경우 막강한 첨단 미디어 기술을 기존 아날로그 방식의 산업과 융합을 통해서 신 시장의 창출 및 고부가가치 산업으로 육성하고 있다.1)1990년대 말부터 아시아를 중심으로 시작된 한류가 이제 아시아를 넘어 세계적인 인기를 얻고 있다. 특히, K-Pop 열풍으로 가수들의 음악성은 물론 높은 수준의 퍼포먼스가 요구되어 최근 첨단 미디어인 홀로 그램을 활용하여 공연의 완성도를 더욱 높이고 있다. 최근 침체기를 걷고 있던 전통적인 아날로그 방식의 공연에 첨단 미디어 기술을 융합하여 화려한 볼거리로 활력을 불어넣는 신 개념의 미디어 공연이 점차 늘어나고 있는 시점에서 첨단 미디어의 개념에 대하여 살펴보고 현재 첨단 미디어를 공연 산업에 융합한 사례들을 통하여 향후 표현의 한계를 극복하는 공연 문화의 새로운 장을 마련하고자 하였다. 연구 방법은 논문, 단행본, 관련 기관의 조사 자료와 보고서를 통하여 이론적 배경을 기술하였으며, 본 연구를 위해 연극, 뮤지컬, K-pop콘서트, 미디어퍼포먼스 등 첨단미디어를 활용한 공연을 실제로 관람하고 이를 연구 범위로 미디어퍼포먼스, 프로젝션 맵핑, 홀로그램 기법으로 분류하였다. 이의 분석을 통하여 대한민국 창조경제의 핵심 산업인 콘텐츠산업을 육성하기 위해서는 콘텐츠 제작, 소프트웨어의 응용을 보다 강화하여야 하며 특히, 풍부한 첨단 미디어를 활용한 콘텐츠 확보와 산업 경쟁력을 높이는 것이야말로 공연 산업의 미래 발전 목표가 되어야한다는 지표를 마련하였다.
Recently, the animation, Frozen that was a big box office hit worldwide is a typical 3D convergence content born from the convergence of musical, a cultural industry with the traditional analog method with state-of-the-art 3D media technology. Such a 3D convergence content industry is a high value industry with great ripple effects leading from simple theater profits through video, VOD, record to the character industry. Since the late 1990s, Korean Wave (Hallryu) starting around Asia is gaining global popularity beyond Asia. Especially, with K-pop fever, as there are demands for a high level of performance as well as singers`` musicality, the recent convergence of 3D media is further increasing the completeness of the performance. Recently, performing arts based on new concept media have been gradually increased with the application of advanced media technologies to conventional analogue-style performing arts that have been facing a slump in order to vitalize them into splendid spectacles. At this point of time, this study is going to examine the concept of advanced media and the cases of applying advanced media to performing arts industry in order to create a new field for performing arts culture that can overcome the limitations of expression by using advanced media in performing arts industry afterwards. In the introduction, the study purpose, background, method, and range are described, and in the body, the cases of applying advanced media to performing arts industry such as plays, musicals, K-pop concerts, and media performances are investigated and analyzed. Lastly, in the conclusion, the researcher suggests you to make contents and apply software more positively in order to cultivate contents industry, one of the core industries of creative economy in Korea, and particularly has established an index that securing contents using advanced media richly and enhancing industrial competitiveness should be the goal of future development in performing arts industry.