메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채혁수 (영남신학대학교)
저널정보
영남신학대학교 신학과 목회 신학과 목회 제44집
발행연도
2015.11
수록면
179 - 202 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study will review Maria Harris’s educational theories, which were used by the design team of the present PCK (Presbyterian Church of Korea) curriculum to create the framework of the curriculum, The Kingdom of God. In 2001, facing the new millennium, the PCK (Presbyterian Church of Korea) published the current curriculum, “The Kingdom of God: Calling and Responding.” This curriculum was based on the theories of Maria Harris. It used broad concepts of curriculum developed by Yong-Soo Koh based on the educational theory of Maria Harris. In this study, I will go back Maria Harris’s theory as the foundational theory of educational department of the design team of the present PCK curriculum. In addition, I will make suggestions based on Harris’ theories to create the basic of a future curriculum.
Why do I offer suggestions for the future PCK curriculum based on Harris’s theory? I feel a sense of frustration because if this curriculum had well applied Harris’s original intentions and theories, it would have been more successful. I think that, even though the present PCK curriculum, the Kingdom of God, employs Harris’s theories, the curriculum has lost important concepts from Harris.
The structure of the study is as follows: First, I will find Maria Harris"s place in the curriculum. Second, I will explain the characteristics of Maria Harris"s educational theory. Third. I will try to apply Maria Harris"s educational theory to the Korean Context. In conclusion, based on the analyses of the study, considering the Korean context, I will attempt to offer suggestions for the future PCK curriculum.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 대한예수교장로회 교육과정, “하나님 나라 : 부르심과 응답”에서의 마리아 해리스의 위치
Ⅲ. 마리아 해리스의 교육이론의 특징들
Ⅳ. 마리아 해리스 교육이론의 한국상황적 적용
V. 결론
Abstracts

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-230-002033351