메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김수임 (경희대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제57권 제4호
발행연도
2015.11
수록면
27 - 42 (16page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to study the creative power of image in Don DeLillo’s Mao Il using Merleau-Ponty’s chiasm. According to Merleau-Ponty, our body and the world overlap by means of sensation which bridges us and other things around us through an intersubjective relation: we feel the world because it feels us. In this way, we and the world are intertwined, just as everything in the world is intertwined. And this is chiasmic on account of the overlapping in the mediating zone of contact. This is where DeLillo and Merleau-Ponty can be related. DeLillo acknowledges photography as an artistic medium in Mao Il as he utilizes some photos including the group wedding ceremony for 6500 couples held by Moon Sunmyung. Especially I note the fact that an impotent novelist Bill Gray contrasts with a professional photographer Brita Nilsson and an American artist Andy Warhol whose art uses many types of media including painting, photography, silk screening, and film. Among them, Bill’s defeat surely proposes the status of the novel, which has been dominated by multimedia systems. It also means Brita and Warhol’s art has a creative force putting life into its objects. In this context, DeLillo implies that visual art, today, is one of the productive tools to express the human mind and communicate.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 메를로퐁티의 키아즘을 통한 대상과의 소통
Ⅲ. 우리 시대의 예술: 인간과 시각이미지의 키아즘적 소통
Ⅳ. 나가며
인용문헌

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-840-002195041