이 연구의 목적은 스포츠클럽 검도의 서비스품질과 수련만족도 및 지속적 수련의사와의 관계를 알아보는 것이다. 이 연구를 통해 최근 스포츠클럽이 확산되고 있는 시점에서 검도의 서비스품질과 수련만족도 및 지속적 수련의사와의 관계를 조사하고 분석하여 스포츠클럽 검도종목이 활성화될 수 있도록 하는데 목적이 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위하여 경기도와 충청남도에 소재하고 있는 4개의 고등학교에서 스포츠클럽 검도수련을 하고 있는 학생을 모집단으로 하여 편의표본추출법을 통해 표본을 선정하였고, 총 272부의 설문지를 배포하여 응답이 불성실 하거나 신뢰도가 떨어지는 12명을 제외한 260명의 자료가 최종 분석에 이용되었다. 조사도구는 설문지를 이용하였으며, 설문지의 구성은 김기덕(2003), 신달승(2008), 김미영(2012), 임상곤(2006), 박학진(2007), 최호진(2009)의 선행 연구를 기초로 본 연구의 목적에 맞게 수정 및 보완하였다. 설문지의 타당도는 요인분석을 통해 검증하였고, 자료처리를 위한 통계방법은 SPSSWIN 18.0 프로그램을 이용하여 요인분석, 빈도분석, 기술통계분석, t 검정, 상관분석, 회귀분석을 이용하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 스포츠클럽 검도의 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성과 수련만족도의 지도자, 프로그램, 시설, 성취 및 신체적 만족도와 지속적 수련의사의 지속의도, 구전의도에 대한 인식 차이는 남학생집단보다 여자집단이 유의하게 높았고, 1학년보다 2학년이 유의하게 높았다. 둘째, 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성이 높을수록 수련만족도의 지도자 ,프로그램, 시설, 성취 및 신체적 만족도가 유의하게 높았다. 셋째, 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성이 높을수록 지속적 수련의사의 지속의도, 구전의도가 유의하게 높았다. 넷째, 수련만족도의 지도자, 프로그램, 시설, 성취 및 신체적 만족도가 높을수록 지속적 수련의사의 지속의도, 구전의도가 유의하게 높았다.
The purpose of this study is to look into the relationship between the service quality of sports club kumdo and training satisfaction and continuous training intention. In recent days, sports clubs have been popularized. This study intends to revitalize the sports club kumdo through investigating and analyzing the relationship between the service quality of kumdo and training satisfaction and continuous training intention. To achieve the above purpose, the sample was drawn from the population of students who practiced kumdo at four high schools located at Gyeonggi-do and Chungcheongnam-do, using the convenient sampling method. A total of 272 questionnaires were distributed, and 260 questionnaires were used for the final analysis, excluding 12 copies of insincere response or low reliability. As for the research instrument, questionnaires were used. The structure of the questionnaire was modified and supplemented for the purpose of this study, on the basis of precedent studies by G. D. Kim (2003), Shin Dal-seung (2008), Kim Mi-young (2012), Lim Sang-gon (2006), Park Hak-jin (2007), and H. J. Choi (2009). The validity of the questionnaire was tested using factor analysis. As for statistical methods for data processing, factor analysis, frequency analysis, descriptive analysis, t-test, correlation analysis, and regression analysis were carried out, using the SPSS WIN 18.0 program. As a result, the following conclusion was drawn.First, as for differences in perception on tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy for the service quality of sports club kumdo; leader, program, facility, achievement, and physical satisfaction for training satisfaction; and adherence intention and word-of-mouth intention for continuous training intention, the group of boy students was significantly higher than the group of girl students, and the first-year students were significantly higher than the second-year students. Second, the higher the tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy of service quality were, the significantly higher the leader, program, facility, achievement, and physical satisfaction of training satisfaction were.Third, the higher the tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy of service quality were, the significantly higher the adherence intention and word-of-mouth intention of continuous training intention were.Fourth, the higher the leader, program, facility, achievement and physical satisfaction of training satisfaction were, the significantly higher the adherence intention and word-of-mouth of training intention were.