메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Soondo Baek (Kookmin University)
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제23권 제1호
발행연도
2016.2
수록면
111 - 134 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the effects of discourse-related factors on the English dative alternation in Korean L2 learners’ writing by comparing a learner corpus (YELC) and a corresponding native speaker corpus (LOCNESS). Factors of interest are pronominality, definiteness and linear length of the two post-verbal arguments of the dative construction, which have been shown in previous studies to affect the choice between alternative double object and prepositional constructions. The results suggest (i) that Korean learners generally prefer the prepositional construction over the double object construction as compared with native speakers and (ii) that constraints involving pronominality are acquired earlier or more easily than those involving definiteness or length. These findings are discussed in terms of the role of instruction and L1 transfer in L2 acquisition of the English dative construction.

목차

1. Introduction
2. Methods
3. Results and Discussions
4. General Discussion and Conclusion
References

참고문헌 (37)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-701-002661853