메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第140輯
발행연도
2016.12
수록면
83 - 120 (38page)
DOI
10.18622/kher.2016.12.140.83

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this research is to examine whether the revision of history education curriculum has brought actual changes in textbook narratives, and to evaluate its achievements and limitations centering on the contents of the opening a new sea route. Until the 7th curriculum, contents on ‘opening a new sea route’ have served the momentum for true means of Western modernization and establishment of world history. However, such interpretation is typically European-centered depiction, taking Europe as the principal agent. In the 2009 and 2011 revision curriculums, attempts to overcome this aspect have been made by reflecting the principle of ‘interconnectedness’. As a result, the narrative structures of depicting 15th century Europe as having exceptional development, and describing modernity as being created by Europe, have overall been weakened to some extent. Nevertheless, there still exist many confusions and limitations due to the failure in naturally converging the content elements of global trade network into the context.
Great disorientation is caused in terms of writing once the curriculum demands a drastic modification in narrative contents of the textbook. Thus, instead of waiting for a declarative change in the curriculum, this study proposes an accumulation of concrete narrative experiences based on continuous discussions on world history description, instead of perceiving it as Oriental or Western history in fragmented forms.

목차

1. 서언
2. 신항로 개척 무렵의 교류 양상 : ‘발전’의 이름으로
3. 신항로 개척의 계기와 의의 재규정
4. 세계적 교역망의 형성 과정과 의미 설정
5. 결어 : 대안을 생각하며
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-374-002024184