宋 · 金代에는 人物故事文鏡의 제작이 성행하였으며, 불교 도상인 승려를 나타낸 동경의 제작도 이루어졌다. 이중 잔을 타고 물을 건너는 승려를 표한한 이 동경은 부처나 보살이 아닌 일반 승려를 동경에 묘사했다는 점에서 흥미롭다. 이 동경에 대한 연구는 중국학자들이 주도하고 있으며, 동경의 도상에 대해 ‘달마대사’로 상정하여 연구한 경우가 대다수이다. 그리고 그 설명은 동경의 일례를 소개하는 경우가 많아, 이 동경에 대한 구체적 연구가 미흡한 실정이다. 그렇기에 본고에서는 國立中央博物館 所藏 ‘波上人物’紋鏡을 중심으로 이 동경에 대한 선행 연구를 분석하고, 이중 초기 연구에서 언급한 ‘杯度禪師’가 동경에 표현된 인물로 적합함을 제시했다. 또한 동경에 새겨진 명문을 통해 관명과 제작지를 정리해 보았으며, 이 동경의 유통이 중국전역에 걸쳐 이루어졌음을 추정했다. 문양구성에서는 이 동경에 표현된 人物紋, 波濤紋, 殿閣紋과 龍紋을 좀 더 자세히 알아보고자 했으며, 이는 송 · 금대 제작된 동경과 비교하여 그 특징을 파악하고자 했다. 배도선사문 동경에 표현된 문양들은 당시 다양한 동경에 표현된 문양을 그대로 수용하거나, 약간의 변형을 통해 표현했다. 그 예로 용문은 당시 제작된 ‘煌丕昌天’銘 銅鏡의 摩竭魚紋, 용문과 흡사하여 송ㆍ금대 문양의 공유현상에 대해 살펴볼 수 있다. 현재까지도 정확한 명칭이 정립되지 않은 이 동경의 도상에 대해 문헌분석을 통해 해석해보고자 했다. 『高僧傳』에 기록된 ‘배도선사’의 행적과 특징을 통해 동경의 문양과 유사한 고사내용은 배도선사와 연관된 延賢寺가 再建되는 神異를 담은 내용이 더욱 적합함을 제시했다. 배도선사문 동경의 제작배경에서는 인물고사문경이자, 종교 관련 제재를 표현한 이 동경을 통해 당시 인물고사문경의 제작 일면을 보고자 했다. 우선, 송 · 금대 인물고사문경의 제재를 분류함으로써 당시 제작된 인물고사문경들의 공통된 특징인 개성적이고 섬세한 묘사, 이야기 구성의 중요성 인식 등을 알 수 있다. 또한 당시 道敎와 佛敎의 성행이 동경제작에 영향을 끼쳤을 것이라는 판단 하에, 이 두 종교와 관련된 동경에 대해 분석했다. 그 결과, 도교의 神仙人物故事文鏡에 보이던 인물묘사와 전각, 파도문 등의 배경표현이 불교 제재인 배도선사문 동경에도 나타난다. 이에 대해 당시 禪宗의 영향으로 羅漢信仰이 성행했고, 도교의 신선인물고사문경의 제작도 활발했다는 점에서 불교와 도교의 다양한 요소가 결합하여 배도선사문 동경과 같은 구성의 동경이 제작된 것으로 추론했다.
In the Song and Jin dynasty period, making bronze mirrors with portrait engraving was popular. Also, bronze mirrors with Buddhist monks were popularly made. This particular bronze mirror’s engraving of a monk crossing the water on a chalice is interesting because it depicted ordinary monks and not Buddha or Bodhisattva. The study on these mirrors are mostly being done by Chinese scholars, most of whom believe that the mirror’s engraving is an iconography of Dharma the Great. Therefore, this paper investigated previous researches done on the similar the ‘Bowl-boat Monk Crossing the Water’ pattern Bronze Mirror at the National Museum of Korea, based on which it was confirmed that the person in the engraving was in fact the ‘Bowl-boat Monk Crossing the Water’ mentioned in early researches. Also, the writings on the mirror were studied, based on which he location of the manufacturing site and the title were summarized. It was speculated that the bronze mirror was widely distributed across China. In the composition of the motifs, we tried to find out more details of the human figure, the wave pattern, the palatial gate pattern and the dragon pattern expressed in this mirror. This was to compare them to the bronze mirrors produced in the Song and the Jin period to understand its characteristics. The symbols depicted in ‘Bowl-boat Monk Crossing the Water’ pattern bronze mirror were either imitation of the various patterns used in the bronze mirrors produced during that time or slightly modified version. For the Dragon pattern is similar to the ones produced at the time, which can also be confirmed in the pattern sharing of the Song and the Jin patterns. I tried to interpret this pattern’s images by the literature analysis whose precisely titled has not been established yet. The stories of the ‘Bowl-boat Monk Crossing the Water’ recorded in the Annals of Great Monks that seem to describe the engravings of the bronze mirror seem to corroborate the validity of the stories surrounding Young-Hyun Temple related to the ‘Bowl-boat Monk Crossing the Water.’ From the background behind the making of the ‘Bowl-boat Monk Crossing the Water’ pattern bronze mirror, the paper wanted to study how portrait bronze mirrors were produced at the time using the bronze mirrors that were used for religious rites. For, the materials of the portrait bronze mirrors of the Song and the Jin were classified to study uniquely individual and detailed description and the awareness of the importance of plot, the common characteristics in all portrait bronze mirrors. Also, under the assumption that Taoism and Buddhism both influenced the bronze making process during that time, the bronzes related to two religions were analyzed. As result, portraits in Taoist paintings and the background depiction of the palatial gate and the wave patterns also appear in the ‘Bowl-boat Monk Crossing the Water’-pattern gate, the Buddhist subject. Considering that the Arhat faith was popular at the time due to the influence of the Zen Buddhism and that the production of the character story on the bronze mirror was very popular, it can be inferred that it was the combining of both Buddhism and Taoism that produced the bronze age similar to that of ‘Bowl-boat Monk Crossing the Water’ pattern bronze mirror.