메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임혜림 (이화여자대학교) 김서현 (이화여자대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제26권 제3호
발행연도
2017.6
수록면
171 - 185 (15page)
DOI
10.5934/kjhe.2017.26.3.171

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The objective of this study was to examine the mediating effects of peer attachment(peer confidence and peer alienation) in the effects of democratic parenting attitude(parental affection and parental monitoring) on middle school students’ ego identity. For the study, 2,088 first grade middle schoolers’ data of Korea Children Youth Panel Study administered by National Youth Policy Institute were utilized. Structural equation modeling was used for data analysis. The results of the study were as follows: First, both parental affection and parental monitoring positively influenced the ego identity of middle school students. Second, both parental affection and parental monitoring had a positive effect on peer confidence and a negative effect on peer alienation. Third, peer confidence affected the ego identity of middle school students positively and peer alienation influenced it negatively. Fourth, the results of decomposition effect analysis revealed that parental affection and parental monitoring had statistically significant total and indirect effects on the middle schoolers’ ego identity. Based on the study results, practical implications to help the establishment and achievement of adolescents’ ego identity were suggested.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론
REFERENCES

참고문헌 (48)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0