본 연구는 스포츠경영학 연구자들을 대상으로 2002년 12월부터 2003년 3월까지 약 3개월 동안 전자메일(E-mail)을 통해 설문조사를 실시하였다. 설문지 회수율은 약 43%(70매 중 30매)였다. 설문지는 스포츠경영학의 별도 연구의 필요성, 연구논문의 질적 수준, 그리고 스포츠경영학 연구의 문제점 및 향후의 연구방향 등으로 구성되었다. 본 연구를 통해 얻은 스포츠경영학 연구의 문제점은 첫째, 한국의 스포츠경영학계에서 발표되고 있는 대부분의 연구들이 외국의 연구에서 사용한 이론 또는 경영학 이론을 그대로 수용하고 있다. 둘째, 스포츠 경영학 연구가 스포츠산업 현장의 요구에 의한 기능 교육적 필요성에서 출발한 것이 아니기 때문에 이론이 축적되면서 독자적 학문으로 발전하는 다른 학문의 일반적인 경향과는 처음부터 거리가 있었다. 셋째, 스포츠경영학 연구자들이 최신의 경영이론에 큰 관심을 보이지 않은 결과 스포츠경영학 연구는 한정된 영역 안에서 진부하게 이루어질 수밖에 없다. 즉, 연구자들의 아이디어 부재는 스포츠경영학의 바람직한 연구방향을 제공해 주지 못하고 있다. 따라서 이 같은 문제점을 해결하기 위해 향후 스포츠경영학은 다음과 같은 방향으로 연구가 전개되어야 할 것이다. 첫째, 스포츠산업의 비약적인 발전이 기대되기에 일반 경영학의 이론을 근간으로 이에 실무적 차이를 부가함으로써 경영학과의 차별화를 도모해야 한다. 둘째, 스포츠경영학과 같이 아직 연구수준이 초보적인 단계에 머물러 있고 경영학과의 차별성을 추구해야 하는 경우에는 창의적인 개념 개발을 필요로 한다. 즉, 창의적인 개념적 틀이나 아이디어를 더욱 중요시하는 논문을 「스포츠산업ㆍ경영학회지」에서는 일정한 지면을 할애하는 방법도 생각해 볼 수 있을 것이다. 셋째, 스포츠경영학의 이론적 배경은 경영학에서 도입하되 스포츠 특성을 고려하여 선별적용하고 실질 경영에 도움을 줄 수 있는 현장 논문을 유도하는 한편 현장과의 연계성을 갖고 학생들에게 참여 기회를 제공한다. 마지막으로, 스포츠경영학 연구자의 질적 수준 향상을 우선하고, 스포츠경영학 전공자나 스포츠에 관심이 있는 경영학 전공자에게 교육 및 강의 기회를 확대한다. 또한 학자들의 연구활동 고취와 상호 교류를 통한 스포츠 경영학의 비전을 제시하고, 학생들이 실기와 이론적 자질을 갖춘 전문 스포츠 경영인이 될 수 있도록 교과과정을 재정비하고 좀더 심층적이고 미래지향적인 교과과정을 개설한다.
According to the survey, the researcher realized that the quality and quantity of the sport management studies are lower than the business administration studies' ones. These examples below are factors that obstruct the growth of sport management. First, many of the current studies or researches of the sport management major in korea are usually based on studies which employed in advanced countries, and it is sometimes applied general management theories as is. For these reasons, there aren't enough any independent researches, theories, and even any noteworthy results of them. Second, sport management wasn't previously established to relate with the necessity of practical skills and functional education as applied to sport industry, and it was just the study of the basic concepts and theories about management. So, it had distance from other studies which develop into individual studies by each new theory. Third, the sport management studies is dully growing within limited area. It is one of the reasons that many researchers and educators of the sport management are not interested in the latest management theories and methods today, and they responded that it has lower participation rate of the research, as well as project about sport management than another studies. Forth, the students who major in sport management didn't be learned a various and systematical curriculum. Thus to solve these problems, the researcher suggests the solutions below. First, it is difficult to capture the entire body of the sport management knowledge in one book. so, it should be classified the field of the sport management by various sections to help students understand very well. Second, theories of the sport management major is based on management' ones. but it should be different from typical theories of the business administration for the development of the sports industry. moreover, its curriculum must be organized via particular characteristic of the sport management major. As we can see the survey results, many of them wanted that the sport management studies has to gain a good position as the vital and individual studies. Third, a creative concept and theory are necessary to development and improve of sport management including characteristic of the sport. Also, instead of the copied paper or research, these researchers and educators have to try new exploratory researches continuously. and they have to show a specific theory and vision in its entirely. Forth, the objective of the sport management major should be trained students to become competent and professional administrators in the entire sport sector so. educators should provide for the students to obtain the integrated knowledge of management and practicing skills in the field of the sports industry. Fifth, many of the sport management associations in korea have to contribute expanding qualities and quantities of the research, as well as researcher. The scholars of the physical education also have to exchange their informations. and cooperate each other for development and progress as a remarkable study in the entire sport studies. Finally, the sport management major have to offer several chances of education and experience to major students and minor students who are interested in it. In addition, the researcher desires that these methods should be the shortcut for students who want to be a excellent sport administrator in the entire sport sector like sport marketing, advertising, media, and sports industry.