본문 바로가기
[학술저널]

  • 학술저널

조태룡(서울히어로즈)

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-692-000942968

초록

이 연구의 목적은 프로스포츠구단 SNS 관계지향활동이 관계가치, 관계몰입 및 관계만족에 미치는 영향을 규명하는 것이다. 연구대상은 2013년 국내 프로스포츠구단이 제공하는 SNS를 이용해 본 경험이 있는 20세 이상의 대학생과 일반인을 모집단으로 선정하였으며 총 300명이다. 표본은 편의표본추출법(convenient sampling method)에 의해 추출하였으며, 전체 표본 중 구단 SNS 이용경험이 없거나 불성실하게 응답한 것으로 판단되는 38부의 설문을 제외한 총 262부를 최종유효표본으로 선정하였다. 자료처리는 SPSS 14.0 프로그램과 AMOS 7.0 통계패키지를 이용하여 전산 처리하였다. 모형의 적합도를 확인한 후 개별가설들을 검증하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 프로스포츠구단 SNS 관계지향활동(조직지식의 보급, 상호작용의 수단, 핵심서비스 성과, 조직의 공헌인지)과 관계가치 간의 관계에 대해서 조직지식의 보급, 상호작용의 수단, 조직의 공헌인지는 관계가치에 긍정적인 영향을 미쳤으나 핵심서비스 성과는 관계가치에 영향을 미치지 않았다. 둘째, 관계가치는 관계몰입에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 관계가치는 관계만족에 긍정적인 영향을 미쳤다. 넷째, 관계몰입은 관계만족에 긍정적인 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.

The purpose of this study was to identify the impact of professional sports team SNS relation-oriented activities on relationship value, relationship commitment, and relationship satisfaction. A survey was conducted on 300 college students and adults who were at least 20 years old and have used the SNS offered by domestic professional sports teams in 2013. The sample was extracted through convenient sampling method, and among collected questionnaires, 262 copies were used as valid sample after excluding 38 copies from respondents with no such experience or insincere responses. The collected data was processed with SPSS 14.0 and AMOS 7.0 statistics programs. After verifying the goodness of fit of the model and individual hypotheses, the following results were obtained. First, the correlation between professional sports team SNS relation-oriented activities (supply of organizational knowledge, means of interaction, core service performance, recognition of organizational contribution) and relationship value is as follows. Supply of organizational knowledge, means of interaction, and recognition of organizational contribution had a positive impact on relationship value, but core service performance had no impact on relationship value. Second, relationship value had a positive impact on relationship commitment. Third, relationship value had a positive impact on relationship satisfaction. Fourth, relationship commitment had no positive impact on the relationship satisfaction.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 관계모형 및 가설
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅳ. 가설검증 및 논의
Ⅴ. 결론
참고문헌
ABSTRACT

리뷰(0)

도움이 되었어요.0

도움이 안되었어요.0

첫 리뷰를 남겨주세요.
DBpia에서 서비스 중인 논문에 한하여 피인용 수가 반영됩니다.
인용된 논문이 DBpia에서 서비스 중이라면, 아래 [참고문헌 신청]을 통해서 등록해보세요.
Insert title here