메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송민영 (고려사이버대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.17 Number.4
발행연도
2017.12
수록면
787 - 815 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate how nonnative English raters understand the concept of "fluency" and "pronunciation", and what criteria they apply in evaluating Korean English learners’ speaking performance. Most of the participants in this study understood the main concepts of fluency defined in NEAT and used them in oral reports. However, rather than judging the absolute levels of fluency applying those concepts, they determined fluency scores considering other factors such as task completion, amount of utterance or the level of the test concerned. Especially, they tended to judge fluency levels in relation to task completion levels. As for pronunciation, most of the participants did not consider the main concepts of pronunciation defined in NEAT. Instead, they applied ‘intelligibility’ as the only crucial criterion in determining pronunciation scores. In particular, some participants applied this criterion too generously to discriminate pronunciation levels appropriately. Also, many participants tended to adjust pronunciation scores based on task completion scores. In conclusion, although the participants of this study were relatively reliable and experienced scorers, most of them did not apply appropriate scoring criteria in evaluating Korean students’ English fluency and pronunciation levels.

목차

1. 연구의 필요성 및 목적
2. 선행 연구
3. 연구 방법 및 절차
4. 연구 결과 및 논의
5. 결론 및 시사점
참고문헌

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0