이 연구의 조사대상은 2016년 10월 경북 청송국민체육센테에서 개최된 “제 47회 추계전국대학검도연맹전”에 참가한 대학교 1학년~3학년 검도 선수들 113명을 대상으로 대학 검도 선수들의 성취목표성향이 운동몰입 및 운동지속의사에 미치는 영향을 규명하기 위해 Likert의 5점 척도를 이용하여 설문지 자료를 수집하였다. 설문지는 대학 검도선수들의 인구통계학적 특성과 선수경력 그리고 연구하고자 하는 요인인 성취목표성향과 운동 몰입 그리고 운동지속 의사에 관련된 4가지 영역의 설문으로 구성하였다. 수집된 모든 자료는 SPSS 21.0 프로그램을 활용하여 분석하였으며 분석에 사용된 토계기법은 탐색적 요인분석, t- 검정, 일원변량분석, 상관분석 및 다중회귀분석을 사용하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 대학 검도선수들의 성별에 따라 성취목표성향, 운동몰입 및 운동지속의사에는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 대학 검도선수들은 학년별로 성취목표성향의 하위요인인 과제성향요인과 운동몰입의 하위요인인 인지몰입요인에서 유의한 차이가 나타났으며, 운동지속의사 역시, 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 대학 검도선수들의 선수경력에 따라 성취목표성향의 하위요인인 과제성향과 자기성향요인 모두에서 유의한 차이가 나타났으나, 운동몰입과 운동지속의사에서는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 셋째, 성취목표성향의 하위요인인 과제성향요인과 자기성향요인은 운동몰입의 인지몰입과 행동몰입에 유의한 상관관계를 보였으며, 운동지속의사 역시 유의한 상관관계를 보였다. 그리고 운동몰입의 하위요인인 인지몰입과 행위몰입은 운동지속의사와 유의한 상관관계를 나타냄으로 모든 요인 간 상관관계를 보였다. 넷째, 성취목표성향의 하위요인인 과제성향요인은 운동몰입의 하위요인인 인지몰입과 행동몰입, 그리고 운동지속의사에 유의한 영향을 미쳤다. 그러나 자기성향요인은 유의한 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 다섯째, 운동몰입의 하위요인인 인지몰입은 운동지속의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 대학 검도선수들의 학년과 선수기간에 따라 성취목표성향, 운동몰입 과 운동지속의사에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 성취목표성향의 하위요인인 과제성향요인은 운동몰입과 운동지속의사에 유의한 영향을 미쳤으며, 운동몰입의 하위요인인 인지몰입이 운동지속의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
This paper is targeted at 113 Kumdo athletes who participated in “The 47<SUP>th</SUP> National Autumn University Kumdo Federation Competition,” held in Cheongsong Sports Training Center in Gyeongbuk in October, 2016, ranging from freshmen to juniors in the universities. The purpose of this paper is to examine the effect of university Kumdo athletes’ achievement goal disposition on immersion in exercise and exercise adherence intention. Thus, I collected questionnaires using five-point scale of Likert. The questionnaires were written by self administration methods and consisted of four parts relating the achievement goal disposition, immersion in exercise, and intention of exercise adherence as factors I researched. After I entered all of the collected data in teams of two, I excluded several data with untrustworthy answers or some missing data and analyzed the rest of the data using SPSS 21.0 program according to the research’s purpose. After then, I used the statistics technique, exploratory factor analysis, t-test, one-way analysis of variance, correlation analysis, and multiple regression analysis for the analysis and reached the conclusion as follows. First of all, there wasn’t a significant difference in achievement goal disposition on immersion in exercise and exercise adherence intention based on Kumdo athletes’ gender. The athletes in the universities showed a significant difference in a task orientation factor that was a subscale of the achievement goal disposition, and the cognitive commitment factor that was the subscale of the immersion in exercise by each grade. Also, there was a significant difference in the exercise adherence intention. Secondly, according to their career, there was a significant difference in all of the task orientation and self-disposition factors that were subscales of the achievement goal disposition. On the other hand, the immersion in exercise and exercise adherence intention didn’t have any significant difference. Thirdly, the task orientation and self-disposition factors as the subscales of the achievement goal disposition showed a significant correlation with the immersion in exercise, cognitive commitment, and behavioral devotion. The exercise adherence intention also got the same result. Furthermore, the cognitive commitment and behavioral devotion that were subscales of the immersion in exercise had a significant correlation with the adherence intention. This means that two subscales had a mutual relation with every factor. For the next one, the task orientation factor that was a subscale of the achievement goal disposition did have a significant effect on the cognitive commitment and behavioral devotion and even the exercise adherence intention. However, the self-disposition factor didn’t significantly affect. Lastly, the cognitive commitment that was the subscale of the immersion in exercise had a significant influence on the exercise adherence intent.