메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장문영 (이화여자대학교) 신나나 (이화여자대학교)
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제39권 제1호
발행연도
2018.2
수록면
103 - 117 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Objective: The main purposes of this study were to examine the effects of maternal parenting behavior on preschoolers’ theory of mind and to explore the role of executive function in the process.
Methods: A total of 403 preschoolers between the ages of 3 and 5 years and their mothers participated in this study. Mothers responded to a questionnaire that included items from Parenting Behavior Scale, Behavior Rating Inventory of Executive Function-Preschool Version (BRIEF-P), and Children"s Social Understanding Scale (CSUS).
Results: Results indicated that maternal parenting behavior did not have a direct effect on preschoolers’ theory of mind. In contrast, the indirect effect of maternal parenting behavior on preschoolers’ theory of mind through executive function was significant. In other words, positive parenting behavior led to higher levels of executive function, and as the level of preschooler"s executive function was higher, the preschoolers showed higher levels of theory of mind.
Conclusion: The findings indicate that in addition to laboratory assessments of performance of executive function and theory of mind, parent-report measures may be useful as an additional source of information about individual differences in executive function and theory of mind. The relations between executive function and theory of mind during the preschool period and their developmental origins are highlighted in the discussion.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의 및 결론
References

참고문헌 (70)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-598-001804360