본 논문은 신약 신학자인 워렌 카터(Warren Carter)의 ‘저자의 청중비평’(authorial audience criticism)이란 방법론을 소개하고 이것의 장점과 단점을 연구, 평가하는 것이다. 카터는 로마 제국의 사회, 정치, 문화, 경제 및 종교의 가치 체계와 관련하여 신약 성경의 본문들을 주해하는 작업을 했다. 그는 ‘저자의 청중’(authorial audience)이라는 개념을 도입해서 본문을 해석하는 작업을 시도했는데, 저자의 청중이란 저자가 글을 쓸 때 그가 염두에 놓은 독자를 의미한다. 이 방법론은 저자의 청중이 누구이며 어떤 신분과 상태에 놓여있는지를 상정한 후, 저자의 청중의 관점에 따라 본문의 의미를 파악해나가는 것이 저자의 청중 비평이라고 할 수 있다. 카터는 저자의 청중은 ‘실제 독자’(real [or flesh-and-bone] reader)나 ‘내재된 독자’(implied reader)와는 다른데, 전자는 역사적으로 실제 독자가 누구인지를 확실히 밝힐 수 없고 후자는 역사성을 배제한 채 본문으로부터만 상정된 독자이기 때문에 한계가 있다고 본다. 저자의 청중이란 실제로 저자의 글을 읽는 역사적 인물(들)과 관련 있지만, 동시에 저자의 마음속에 있는 독자란 측면에서 본문이 그려내고 있는 독자이기도 하다. 카터는 이렇게 저자의 청중이란 독자를 설정하고 이에 근거해서 복음서의 본문들을 해석하는데, 필자는 그의 전공분야인 마태복음에 관한 주석과 글들을 토대로 그가 이 방법론을 통해 어떻게 본문을 해석하는지를 연구하였다. 그는 저자의 청중으로서의 마태 공동체가 오론테스 강에 위치한 수리아 안디옥이라는 거대한 도시의 하층 계급으로 있으며, 사회, 정치적으로 소외받고 비천한 상태에 놓여 있다고 주장한다. 카터는 이러한 저자의 청중을 상정한 후 ‘대항-서사 읽기’(counter-narrative reading)를 제시하는데, 이는 로마의 제국의 신학과 하나님 나라의 신학의 긴장 관계 속에서 마태복음을 읽어나가는 것이다. 이를 통해 마태복음은 소외받은 자들에게 로마 제국주의의 체제를 거부하고 새로운 대안의 세계로서의 하나님 나라를 갈망하게 만든다. 필자는 카터의 방법론을 독자 반응 비평의 한 갈래로 보지만, 그가 극단적 부류가 아닌 다소 온건한 부류에 속한다고 생각한다. 카터가 제시한 저자의 청중 비평은 극단적 독자 반응 비평가들처럼 현대의 해석 공동체나 독자의 시각으로 자신(들)의 상황에 맞게 단방향으로 해석하는 것이 아니라, 독자가 누구인지를 역사적인 준거들을 통해서 설정하며 그에 따른 본문 해석을 가한다. 하지만 필자는 카터가 확실하지 않은 역사적 가정들을 통해 저자의 청중을 설정하고, 그에 따라 과도한 해석상의 의미들을 본문 속에 주입시켰다고 본다. 다시 말해, 저자의 청중의 상태와 특징을 해석을 위한 하나의 틀로 설정한 후, 그 틀 안에서 모든 본문을 해석해 나가는 것이다. 그리고 그의 또 다른 해석 방법의 틀인 사회-과학적 접근 방법론은 예수의 사역의 핵심인 속죄 등의 의미를 보여주지 못하며, 그에 따른 기독교 신앙의 신학을 제시하고 있지 못하다. 필자는 본 연구의 마지막 부분에서 카터의 방법론의 장점과 단점을 구분하여 평가하였다.
This study has the purpose of understanding authorial audience criticism and evaluating its pros and cons with a case study of Warren Carter’s works. Cater employs authorial audience criticism to interpret the writings of the New Testament (NT) with a counter-narrative reading against the social, political, cultural, economic, and religious value systems of the Roman Empire. He adopts the concept of “authorial audience” that refers to the reader whom the author keeps in mind. He first determines who the audience is and what situations they were placed under and experienced; and then the texts are read and interpreted along with this audience and their experiences. According to Cater, authorial audience indicates neither the real (or flesh-and-bone) reader nor the implied reader. As for the real reader, it is impossible to identify who this historical reader is; and as for the implied reader, there exists a limitation because this reader is only projected by the text with the exclusion of the historical contexts. Authorial audience, however, is not only the real reader who was actually reading the author’s writing, but also the implied reader whom the text projects in that the authors bear in his mind. Carter first defines the identity of the authorial audience by examining both text and context, and then interprets the NT writings in view of authorial audience. In this study, I investigate and evaluate Carter’s works, especially in relation to the study of the Gospel of Matthew that is his major field in the NT. He argues that Matthean community (audience) was located in Antioch on the Orontes River in Syria, which was one of the largest cities in the Roman Empire at that time. Matthean community, however, belonged to a lower class in this urban city and suffered under the opposition, contempt, and isolation, while living as a marginal group. Carter also suggests the counter-narrative reading which is to find the resistance of Matthew’s community against the evils of social, economic, political, and cultural structures in the Roman Empire. In so doing, there happen tensions between the theology of the Roman Empire and the theology of the Kingdom of God, which lead to discover the alternative worldview of God’s reign by rejecting the Roman imperialism. I believe Carter’s authorial audience criticism is one of the reader-response criticisms and his approach belongs to a moderate category, not radical. Though radical reader-response criticism performs interpretation as a one-way function by the ideology of the reader or the interpretive community, his approach has a mutual interaction between the author and the reader, in that it provides the reliable controllers to interpret the text by considering the audience who is in author’s mind. In spite of its positive aspects, his approach has limitation because it begins with uncertain historical assumptions. After setting up the characteristics of the audience of Matthean community, he excessively put these characteristics into the text. In addition, his another approach of the socio-political criticism, which is useful to determine the nature of the audience, does not show the central meanings of the NT writings, such as the atonement of Jesus Christ, and so it is hard to provide the theology of the Christian faith. In the last part, I evaluate Carter’s authorial audience criticism and suggest its pros and cons.
Introduction 1. The Meaning of Authorial Audience in Carter’s Methodology 2. Knowing Who the Authorial Audience is in Matthew’s Gospel by Using Historical Criticism and Redaction Criticism 3. The Roman Empire and Counter-Narrative Reading 4. Reading Matthew from a Perspective of Marginality 5. The evaluation of authorial audience Criticism Conclusion Bibliography 초록 Abstract