본 연구는 토의를 통한 경제교육활동이 유아의 창의적 인성 및 수학능력에 미치는 영향을 알아보는 데 목적이 있다. 연구대상으로 만 5세 유아 56명을 실험집단과 비교집단으로 구성하였다. 실험집단 유아들에게는 토의활동을 한 후 대소집단활동이나 자유선택활동으로 확장한 경제교육활동을 8주간 13개를 실시하였다. 효과를 검증하기 위해 창의적 인성 검사와 수학능력 검사를 사전, 사후로 실시하여 점수의 차를 통계처리 하였다. 연구결과, 토의를 통한 경제교육 활동은 유아의 창의적 인성과 수학능력에 긍정적인 효과가 있었다. 따라서 본 연구는 유아교육 현장에서 적용 가능한 경제교육활동의 접근 방법을 의미 있게 제안하였다.
The purpose of this study was to examine the influence of early childhood economic education through discussion activities on children`s creative personality and mathematical ability. In this study, The experimental group and the comparison group was composed of fifty-six 5-year-old children. The experimental group was involved in 13 times of economic activity through discussion activity for 8 weeks. In the experimental group, discussion activities connected to large and small group activities or free choice activities were applied. The results of this study were as follows: First, the early childhood economic education through discussion activities positively influenced children`s creative personality. Second, the early childhood economic education through discussion activities positively influenced children`s mathematical ability. Therefore, the activities developed in this study can be an effective approach for economic education for children.