메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
변지원 (한국방송통신대학교)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제27호
발행연도
2018.6
수록면
69 - 82 (14page)
DOI
10.24285/CLER.2018.6.27.69

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study lies in exploring new way to provide a broad education of Old Chinese, which are rapidly decreasing in number of courses in colleges or universities in Korea. We examined the e-learning and off-line lectures of the related courses separately, and presented new flipped learning models that are different from the existing ones through reflection on the existing lecture delivery format. In the past, off-line lectures were the main focus. The questionnaire was used to answer the question of the necessity of new lecture format on Old Chinese which can complement the old ones. Colleges or universities are shrinking their subjects considerably only in terms of demand. The problem of supply and demand not only for courses but also for lecturers is very unbalanced. Thus the educational opportunities are heavily unbalanced, too. Experts were positive about opening a graduate-center online course for 2-3 years as positive as about providing united lectures by several universities. The flipped learning lecture in the field of Old Chinese seems to be a complementary or substitute for existing off-line lectures. However, lectures on e-learning courses related to Chinese language and literature are now being conducted mainly in mass courses like Chinese Conversations. Because e-learning lectures take a long time to produce and add to the economic burden, opening e-learning lectures can be a limiting factor in itself. Besides, on-line lecture alone has no effect and off-line lecture is indispensable. Therefore, an epoch-making solution, such as the interest of the government, should be decided.

목차

Ⅰ. 前言
Ⅱ. 국내 대학의 중국어 상고음 강의 현황
Ⅲ. 중국어 상고음 강의의 온라인 방법론 모색
Ⅳ. 새로운 방식의 상고음 강의에 대한 중국어 음운학 연구자들의 인식
Ⅴ. 結語
參考文獻
ABSTRACT

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-720-003121497