목적: 본 연구의 목적은 다시말하기 검사를 통해 읽기부진 및 일반 학생의 이야기글 읽기이해 특성을 살펴보는 데 있다. 방법: 본 연구의 목적을 달성하기 위해 초등학교 2학년 32명(읽기부진 15명, 일반 17명)과 4학년 19명(읽기부진 8명, 일반 11명), 총 51명이 연구에 참여하였으며, 이들을 대상으로 이야기 문법(등장인물, 때와 장소, 문제/발단사건, 일련의 사건, 결말)을 기반으로 한 다시말하기 검사를 실시하였다. 학년 및 집단에 따른 전체 이야기글 읽기이해 성취도를 파악하기 위해 이원분산분석을 실시하였으며, 이야기 문법 요소별 읽기이해 성취도를 파악하기 위해 이야기 문법 요소별 정답률을 산출하였다. 결과: 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 이야기글 읽기이해 성취도에서 2학년 학생이 4학년 학생에 비해 낮은 성취를 보였으며, 읽기부진 학생이 일반 학생 보다 낮은 성취를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 이야기 문법 요소별 읽기이해 성취도를 분석한 결과는 다음과 같다. 이야기 문법 요소 중 등장인물에 대한 정답률이 가장 높은 것으로 나타났으며, 그 다음으로 문제/발단사건, 결말, 일련의 사건, 때와 장소 순으로 나타났다. 또한 모든 이야기 문법 요소에 대한 정답률의 경우 2학년이 4학년에 비해 낮은 것으로 나타났으며, 읽기부진 학생이 일반 학생에 비해 낮은 것으로 나타났다. 결론: 비록 학년 및 집단에 따라 차이가 나기는 했지만 학년 및 집단과는 상관없이 대부분의 이야기 문법 요소에 대한 정답률은 여전히 저조한 것으로 나타났다. 이야기 문법 요소에 대한 이해는 이야기글 읽기이해에 도움을 준다. 따라서 본 연구의 결과를 바탕으로 이야기 문법 요소에 대한 지도를 통해 이야기글 읽기이해 능력을 향상시키는 것이 필요하다.
Purpose: This study was conducted to examine reading comprehension characteristics of narrative text in students with reading difficulties (SRD) and typically developing students (TDS) measured by the retelling test. Methods: The retelling test, which was developed based on story elements (character, time and place, problem/initiating event, a series of events, resolution), was administered to 51 students including 32 second graders (15 SRD, 17 TDS) and 19 fourth graders (8 SRD, 11 TDS). A two-way ANOVA test was conducted to identify the overall reading comprehension achievement according to the grades and groups. Then, the percentage of correct answers in story elements was calculated to identify the reading comprehension achievement of each story element. Results: The results were as follows. First, there was a statistically significant difference in the overall reading comprehension achievement between second and fourth graders and between SRD and TDS. The overall reading comprehension achievement score of second graders was lower than that of fourth graders, and the overall reading comprehension achievement score of SRD was lower than that of TDS. Second, the analysis of the story elements indicated that a relatively high percentage of correct answers were observed in the character, followed by problem/initiating event, resolution, a series of events, and time and place. Furthermore, a lower percentage of correct answers to entire story elements were observed in second graders and SRD compared to that of fourth graders and TDS. Conclusions: Although there were differences between grades and groups, the percentage of correct answers was still low in most of the story elements regardless of grades and groups. Understanding story elements helps reading comprehension; therefore, instruction in the structure of narrative texts is needed.