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논문 기본 정보

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연구보고서
저자정보
신기동 (경기연구원) 황상연 (인천대학교) 조영진 (경기연구원)
저널정보
경기연구원 경기연구원 기본연구 [기본연구 2018-11] 유통산업 기술혁신과 중소유통 발전방안 연구
발행연도
2018.12
수록면
1 - 156 (156page)

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With the recent introduction of advanced technology related to the fourth industrial revolution, the speed of substitution of human labor in the distribution industry is accelerating, which is promoting the structural change of the distribution industry. Technology development is a direct and powerful variable in the overall distribution industry structure, from the way distribution functions work, to competition between companies, and to emergence of new businesses.
The distribution industry is important in terms of the local economy in that it is a domestic industry related to everyday consumer life and an area of survival of a large number of small businesses. However, with the rapid pace of change in the distribution industry due to technological innovation, the viability of small self-employed businesses and small business owners who are less adaptive to technological changes is getting lower. The crisis situation in the small and medium-sized retail sector is demanding a policy response at the local government level aiming at the value of sustainable development and the self-sustaining power of the local economy.
As a result of research, we presented the following five directions for supporting small and medium retail business and traditional commercial districts in response to technology innovation and structural changes in distribution industry.
· First, developing new technology-based business models as technology innovation adaptation strategy of self-employed businesses
· Second, fostering food trucks and farmers" markets as a way to expand the base of self-employment survival
· Third, pursuing specialization and high quality as a survival strategy for offline small businesses
· Fourth, revitalizing offline traditional commercial districts through fusion and combination of shopping experience
· Fifth, promoting business rehabilitation of traditional commercial districts through public-led model connected with local governance

목차

[표지]
[머리말]
[연구요약]
[차례]
표차례
그림차례
[제 1 장 서론]
[제 2 장 유통산업의 구조와 변동 특성]
제1절 우리나라 유통산업의 구조변화
제2절 경기도 유통산업의 구조변화
[제 3 장 첨단기술 기반 유통혁신의 동향과 특성]
제1절 모바일 혁명이 촉발한 유통혁신의 특징과 변화추이
제2절 4차 산업혁명 관련 기술혁신과 유통산업 변화전망
제3절 아마존의 오프라인 유통혁신 동향과 의의
[제 4 장 중소유통 및 지역상권 생존모델 사례조사]
제1절 친환경, 로컬 유통채널로서 파머스마켓 활성화 사례
제2절 소상공인 특화형 지역상권 활성화 사례
제3절 오프라인 특화형 쇼핑몰 활성화 사례
[제 5 장 결론]
[참고문헌]
[Abstract]

참고문헌 (0)

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