중국은 국제투자 자유화와 중국국내개혁이 발전함에 따라 현행 외자법률 체계의 문제점이 갈수록 부각되고 있다. 이에 따라 이러한 체계의 재구성이 요구되는 상황에 놓여있다. 그 중에 외자입법체계의 내부규칙 및 기타 규범간의 법률 중첩과 충돌 등의 문제는 사실상 현행 외자분산 입법과도 관계가 없는 것은 아니다. 따라서 미래의 외자법률체계의 재구성의 우선 임무는 집중적인 입법지도하에서 현행 각종 외자법률규범과 제도에 대하여 정리하고, 이러한 기초에서 독립적이고 통일적으로 외국투자법을 제정해야 한다는 것이다. 이에 따라 중국공상당 제18회 중앙위원회는 전면적인 개혁 심화의 요구를 충분히 구현하였다. 따라서 이러한 시기에 중국이 ≪외국투자법(초안의견수렴)≫을 공포한 것은 중국외자법률체계 입법개선을 위한 중대한 변화이다. ≪외국투자법(초안)≫의 주요 내용을 보면, 외국투자자와 외국투자, 진입관리, 국가안전심사, 정보보고, 투자촉진, 투자보호, 민원조율처리(投诉协调处理), 감독검사, 법률책임과 부칙으로 나누어져 있으며, 특히 VIE구조에 대하여 언급하고 있다. ≪외국투자법(초안)≫은 외자관리모식을 변혁하고, 외자관리제도를 개선하는데 역점을 두고 있으며, 나아가 정부직능을 전환시키는 데 있다. 하지만 약간의 문제점이 내재하고 있다. 첫째, ≪외국투자법(초안)≫은 주로 三資企業法(≪중외합자경영기업법≫·≪외자기업법≫과 ≪중외합작경영기업법≫을 약칭)의 부분 내용을 통합 및 흡수를 하였지만, 三資企業法을 폐지한 이후 기타 법률과의 관계에 대하여 아직 진일보하게 명확성을 두고 있지 않고 있다. 둘째, 중외투자자ㆍ외국투자 등 개념에 대하여 다소 진전이 있어 “실제적 통제”의 표준을 받아들였으며, 처음으로 “VIE”구조를 법률법규체계에 포함시키고 있다. 셋째, 외자관리모식에 대하여 혁신을 진행하면서 투자제한업종, 반독점심사, 안전심사로 구성된 “삼위일체”의 외자관리체계를 수립하였지만, 안전심사제도는 아직도 일부 보완할 점이 있다. 본문에서는 전면보고제도의 적합여부, 국가안전심사제도, 투자액 제한, 실제적 통제인의 판정 등 여러 측면에서 존재하는 문제점을 살펴보고, 또한 외국인부동산투자, 현존의 외환관리, 기존의 외국인투자기업, 중국기업가의 국적변경 및 VIE구조 등에서 발생가능한 부분을 지적하고 있다.
With the further development of the internal revolution and international investment liberalization, there exist a lot of disadvantages in the foreign investment law system currently. For example, there is severe conflict between the internal laws and regulations of foreign investment law system and other laws. Thus, the reconstruction of system is around the corner. In addition, the construction of free trade area (FTA) in Shanghai is already in the substantive stage, and bilateral investment treaty (BIT) between China and America is also in the stage of substantive talks. “Foreign Investment Law (Draft)” emerges as the times require under the domestic and international background. The publication of “Foreign Investment Law (Draft)” is a key breakthrough in the lawmaking improvement of domestic foreign law system, which is other new challenge that Chinese law system conforms to the world and meets the requirement of deepening the reform comprehensively put forward by the Third Plenary Session of the 18<SUP>th</SUP> Central Committee of the Communist Party of China. The paper elaborates the important contents, such as foreign investors and investment, access management,national security review, information report, investment promotion, investment protection, complaint handling, supervision and inspection, especially the scientific discussion of variable interest entity (VIE) structure. “Foreign Investment Law (Draft)” will reform the foreign capitals management pattern, improve the foreign capitals management policy and transform the functions of the government. However, there are some questions in “Foreign Investment Law (Draft)”. Firstly, although it integrates partial contents of the three existing foreign investment laws – Sino-Foreign Equity Joint Venture Law (“EJV Law”), Sino- Foreign Cooperative Joint Venture Law (“CJV Law”) and Wholly Foreign-Owned Enterprises Law (“WFOE Law”), it doesn’t explain the relationship with other laws after the abolition of foreign funded enterprise law. Secondly, it has made some progress in the definitions of domestic and foreign investors and foreign investment, introduces the standard of “ Actual Control”, and includes “VIE” in the system of laws and regulations. Thirdly, it innovates foreign capitals management pattern and establishes foreign capitals management system including investment restrictions industry, anti-trust review and the security review, however, the partial contents of the security review system should be improved further. In the end, the paper puts forward some questions on the suitability of comprehensive reporting system, nationalsecurity review system, investment restrictions and actual controller determination. Moreover, the paper analyzes the possible influence of foreign-funded real estate enterprise, current exchange control, existing foreign-invested enterprises, nationality change of Chinese entrepreneurs and the structure of VIE.