메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
진주혜 (한국교통대학교)
저널정보
질적연구학회 질적연구 질적연구 제20권 제1호
발행연도
2019.5
수록면
68 - 77 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: Verbal violence as one element of school violence is an area of research that is often overlooked. The purpose of this study was to explore cognitive, emotional, and behavioral aspects of verbal violence experienced by university students during everyday campus life. Methods: Twenty-one students aged 20 to 27 years were enrolled and face-to-face in-depth interviews were conducted. Data were audio-taped, transcribed, and then analyzed using the method of thematic analysis. Results: The following seven themes appeared. "Coarse words everywhere," "needing a change," and "finding myself also being verbally aggressive" were cognitive aspects of the experience. "Remaining hurt" and "gradually increasing feelings of unpleasantness" were emotional facets. Lastly, "controlling myself with patience" and "avoiding uncomfortable situations" were behavioral strategies of participants. Conclusion: Findings of this study suggest that relevant intervention programs need to be made to help student-victims mitigate their unpleasant feelings resulting from experiences of verbal violence.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의
결론 및 제언
REFERENCES

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0