첨단 기술의 향상으로 가상 세계 속에서 시간은 순간순간 새로운 이미지와 문자들로 가득차고, 우리는 이미지의 포화 상태 속에 살고 있다. 끊임없이 생성하고 변화하는 데이터의 다양한 이미지의 흐름에 따라, 새로운 미학 개념이 꽃핀다. 그러나 그 변화하는 이미지 흐름 속에서, 우리의 정체성은 상실되고 지워지는 것은 아닐까 우려된다. 다수 사진의 중첩으로 생성된 이미지, 예를 들어, 그레고와르 디바레-쇼보(Gregoire Divaret-Chauveau)와 페론 (Peronne)의 대전쟁 역사박물관(Historial de la Grande Guerre) 팀이 2018년 11월 11일, 1차 세계 대전 휴전 100 주년을 맞이하여, 6만여명의 사진을 합성하여 생성된 〈무명 용사의 얼굴〉, 100인의 얼굴을 합성한 김아타의 2004년도 〈자화상 시리즈, 047-1〉, 데이빗 트루드(David Trood)의 2009년도 〈인류의 남성 얼굴〉, 라윅(Lawick)과 뮐러(Muller)의 1992년도부터 1996년에 제작한 남자의 얼굴에서 한 여자의 얼굴로 서서히 중첩시켜 변화하는 과정의 사진인, 〈둘의 광기(라폴리 아두, La Folie a deux)〉 시리즈, 특별한 소프트웨어나 레이어의 기술없이 1985년에 “사진합성(Photosynthese)”으로 촬영한 크리스토프 프루스코브스키(Krzysztof Pruszkowski)의 〈60인의 2등석 지하철 승객(60 passagers de 2e classe du metro)〉으로 인물 사진 데이터가 바탕이 되어 제작된 이미지를 살펴보고, 그리고 제이알(JR)이 2004년도에 그의 친구를 찍은 〈강도, 제이알에 의한 라지 리(Braquage, Ladj Ly by JR〉 사진을 통해 "정체성" 에 대하여 의문을 던진다. 다수의 초상 사진이나 수천 수만장의 인물 사진들을 중첩시키는 과정에서 다음과 같은 질문이 제기된다. 어떤 얼굴이 제작되며, 그 제작 과정에서 정체성은 어디에서 찾아야 할까?
With the advancement of advanced technology, time in the virtual world is filled with new images and characters at the moment, aswe live in the saturation of the image. A new concept of aesthetics flourishes as the flow of images continues to create and change data. But in the changing image flow, we are worried that our identity is lost and erased. Some images, which is based on the photographic data, created by overlapping multiple photographs, as Historial de la Grande Guerre’s teams’ Péronne and Grégoire Divaret-Chauveau made Unknown Soldier’s Face in 2018 which was created by composing 60,000 photographs, for celebrating the centennial of the First World War, and Atta Kim’s Self Portrait Series, 047-1 in 2004 which was synthesized 100 faces, and David Trood’s Men’s Face made in 2009. From 1992 to 1996, Lawick and Muller made The Two Madness (La Folie à deux) Series shown a process slowly overlaps with the face of a woman from the face of a man, Krzysztof Pruszkowski photographed in 1985 with “Photosynthese” without any special software or layering skills, 60 passagers de 2e class, and JR photographed his freind, Braquage, Ladj Ly in 2004. Through these images that created in the process of superposing a lot of portrait photographs and thousands of people’s photographs, the following questions are raised: What kind of faces have appeared, and where should the identity be found in the making process?