본 연구는 2015 개정 교육과정에 따른 중학교 체육 교과서 안전 영역 체계를 비교 분석하는데 목적이 있으며, 이를 위해 중학교 체육 교과서 12종을 분석하였다. 먼저 연구를 위한 분석 근거를 선정하기 위해 교육과정 문서와 선행연구 고찰에 따라 비교 준거를 만들었고, 형식 체계와 내용 체계로 나누어 준거에 따른 비교분석을 통해 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 형식 체계에 있어서 지면비율은 8.0~16.1%로 나타났다. 단원 구성은 모든 교과서가 도입, 전개, 정리의 체계를 보이고, 단원 개념을 이해하고 실천하는 방향으로 내용이 전개되며, 다양한 보조 자료와 체험 활동을 제공하였다. 둘째, 내용 체계에서 학습목표는 교과서 마다 중단원별로 3~7개로, 안전의 중요성, 부상 및 사고의 예방, 상황 발생 시 조치 방법 등을 제시하고 있다. 학습 내용은 교육과정에서 제시한 대로, 스포츠 활동 안전 단원에서는 스포츠 활동 안전의 중요성과 안전 수칙, 운동 손상의 종류와 처치 방법 등으로, 스포츠 환경 안전 단원에서는 스포츠 환경과 안전의 관계, 스포츠 시설 및 장비의 안전 등으로 구성하였다. 또한 여가 스포츠 안전 단원에서는 여가 스포츠 활동에서 안전과 사고 예방 및 구급 구조 등으로 내용을 구성하였다. 마지막으로 학습 평가는 이론적 측면에 대한 이해를 강조하였고, 학습 내용을 확인하고 점검할 수 있도록 구성하였다. 본 연구는 학교 현장에서 활용 가능한 자료의 제공과 함께 앞으로의 체육과 교육과정 및 교과서 개발에 중요한 초석이 될 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to analyze the system of safety section in middle school physical education textbook according to the curriculum revised in 2015, for which 12 different kinds of middle school physical education textbooks were subjected to analysis. The basis of the analysis for the study was first established by review of the curriculum documents and preceding studies, resulting in comparative criteria, based on which comparative analysis was performed with dividing the system into a formal system and content system, leading to following conclusions. For the formal system, firstly, the page proportion was shown between 8.0% - 16.1%. In all the textbooks, each chapter was structured by introduction, development and summary in order, and contents were developed in the direction of understanding and practicing the chapter concept, and provided various supporting materials and experience activities. For the content system, secondly, 3-7 learning objectives were presented by each sub-chapter, including the importance of safety, prevention of injury and accident, and measures to be taken in the event of emergency situation. The learning contents were consistent with the curriculum. In the chapter for safety in sports activity, the importance of safety in sports activities, safety rules, types of sports injuries and treatment methods were described. The chapter for safety of sports environments was consisted of the relationship between sports environments and safety, and safety of sports facilities and equipments. In addition, the chapter for safety in leisure sports contained safety and accident prevention as well as rescue and first aid in leisure sports activities. Finally, learning assessment emphasized on understanding of the theoretical aspects and focused on preventing and handling various safety-related situations. This study is expected to provide materials that can be utilized in schools and be an important cornerstone for the development of physical education curriculum and textbooks in the future.