이 연구의 목적은 빛과 그림자 현상에서 ‘물체의 크기와 그림자의 크기’, ‘물체와 광원 간 거리와 그림자의 크기’의 관계에 대한 유아의 사전지식을 조사하고, 실험을 통한 예측, 증거제시, 결과해석의 과정을 반복하면서 사전지식이 어떻게 변화되었는가를 살펴보는 데 있다. 이를 위해 만 4~6세 유아 169명으로 대상으로 일대일 실험 면접을 실시하였으며, 수집된 자료는 평균, χ2 분석, t-검정, 순위 로지스틱 회귀분석을 통해 분석되었다. 주된 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상 유아의 대부분은 물체의 크기와 그림자의 크기가 비례관계라는 것을 알고 있었고, 조사대상 유아의 약 30%는 물체와 광원 간 거리와 그림자의 크기가 반비례관계라는 것을 알고 있었으며 이는 연령에 따른 차이가 나타나지 않았다. 즉, 만 4, 5, 6세 유아의 빛과 그림자 현상에 대한 이해는 연령에 관계없이 유사한 것으로 지각적 특성이 우세하고 유아에게 친숙한 ‘물체의 크기와 그림자의 크기’ 관계에 대한 이해도는 높은 반면, 그렇지 못한 ‘물체와 광원 간 거리와 그림자의 크기’ 관계에 대한 이해도는 높지 않게 나타났다. 둘째, 실험을 통해 증거를 제시한 후 유아의 사후지식은 사전지식과 크게 달라지지 않았으나 만 6세 유아의 ‘물체와 광원 간 거리와 그림자 크기’에 대한 사후지식은 사전지식과 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 사전지식은 쉽게 변화되기 어렵지만 연령이 증가함에 따라 유아는 자신의 지식과 제시되는 증거를 조정할 수 있게 되었다. 셋째, 연령뿐 아니라 예측과 결과해석이 유아의 사후지식의 구성에 영향을 미치는 변인이었다. 특히 ‘물체와 광원 간 거리가 짧을수록 그림자가 크다’는 결과해석과 예측이 사후지식에 큰 영향을 미치는 것으로 나타나 유아의 사전지식과 일치하지 않는 증거가 지식변화에 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있었다. 이상의 연구결과는 빛과 그림자 현상에 대한 유아의 지식과 유아의 사고가 어떻게 변화하는가를 이해하는 데 기여하며, 이를 토대로 과학현상에 대한 보다 발달적이고 교육적인 유아과학교육을 위한 기초 자료로 활용될 수 있으리라 기대한다.
The purpose of this study is to investigate changes in young children's knowledge about light and shadow, specifically the relation of object size to shadow's size and the relation of base length to shadow's size. The subjects, 169 young children ranging from 4 to 6 years of age, were presented with related tasks. Data were statistically analyzed using mean, χ2, t-test and logistic regression using the SPSS Win 13.0 program.
The major findings of this study are as follows: 1) The majority of subjects initially recognized the positive relation between object size and the shadow size, while only approximately 30% of the subjects recognized the negative relation between base length and shadow size. There are no significant differences in prior knowledge according to age. Thus, children have similar concepts about light and shadow regardless of age and they easily understand the concept of perceptual predominance or familiar phenomena. 2) Though we provided the evidence to subjects by means of actual experimentation, only the 6-year-old children showed an increase in post-test scores. This means that children's prior knowledge is not easily changed, but young children can alter their pre-existent knowledge as they grow when evidence is presented to them. 3) Subjects' age, result interpretation('the shorter the base is, the larger the shadow is') and predictions ('the shorter the base is, the larger the shadow is' and 'the larger the object is, the larger the shadow is') influence their posterior knowledge. The effect of subjects' result interpretations('the shorter the base is, the larger the shadow is') is greatest on posterior knowledge. In conclusion, the process of result interpretations and prediction plays a very important role in the development of children's knowledge. These findings contribute to a better understanding of young children's learning processes, specifically, regarding knowledge of light and shadow, and can be used in preschool science education programs and curriculums.