본 연구는 조작교구활동이 ADHD아동의 주의산만행동에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 이에 따라 주의산만행동을 보이는 것으로 진단된 만 8-9세 ADHD아동 3명을 대상으로 대상유아의 발달 특성과 흥미도를 고려한 조작교구활동(수학 교과 중심으로 구성)을 구안, 적용하고 그 효과를 빈도식 사건표집방법을 통한 직접관찰과 주의력결핍행동 교사 평정지를 통하여 검토하였다. 프로그램은 2006년 9월부터 11월까지 총 21회기(주 4회, 회기당 30분)에 걸쳐 이루어졌으며, 각 아동의 행동 변화 수준을 분석한 결과 다음과 같은 주된 결론을 얻었다. 첫째, 통합학급에서의 주의산만행동 빈도수는 A,B,C 아동 모두 기초선(각 평균 21.7회, 16.0회, 13.3회)에 비해 중재(15.8회, 12.1회, 7.6회)와 유지단계(10.3회, 8.7회, 4.3회)에서 빈도수가 감소한 것으로 나타나 조작교구활동의 효과를 확인할 수 있었다.둘째, 특수학급에서의 주의산만행동 빈도수는 통합학급에서만큼 큰 폭은 아니었지만 A,B,C 아동 모두 기초선(7.7회, 10.4회, 5.9회)에 비해 중재(6.1회, 7.2회, 3.8회)와 유지단계(3.7회, 4.0회, 2.3회)에서 빈도수가 감소한 것으로 나타나 조작교구활동의 효과를 확인할 수 있었다. 이상의 연구 결과를 토대로 본 연구에서 구안, 적용된 조작교구활동은 발달장애아동의 주의산만행동에 긍정적인 영향을 미칠 수 있을 것이라 추론한다.
This study is purposed to test the effects on the Program of Manipulatives for the attention-deficient behaviors of children with ADHD. Thus, the objective of this study is to organize effective Program of Manipulatives on attention-deficient behaviors of children with ADHD in the integrated class and special class and to verify the effects of this program.
For this study, three children are selected, who are recommended by a homeroom-teacher, who are measured as attention-deficient children by the criterion of "DSM-Ⅳ" and the teacher's rating standard, who are interested in Math more than any other subjects.
To verify the effect of improving attention-deficient behaviors, multiple baseline design was used for 3 children. The sequence of this experiment is Baseline, Arbitration and Maintenance. After teaching 3-children from the integrative and special class through the Program of Manipulatives, 3 times in the Baseline phase, 21 times in the Arbitration phase, 1 week of Pause Phase and 23 times in the Maintenance phase were executed.
The improving degree of attention-deficient behaviors between pre- and post-Program of Manipulatives was examined by the teacher's rating standard test of Attention-Deficiency.
The results are as follows.
Above all, applying ±2 SD band method, attention-deficient behaviors of all children in the integrative and special class were reduced in the Arbitration and Maintenance phase more than Baseline phase and in the teacher's rating standard test of Attention-Deficiency.
However, because this study is just focused on measuring the numbers of attention-deficient behaviors, more following studies on the duration of the attention-deficient behaviors and the degree of the behaviors are definitely needed.