본 연구는 대상관계이론을 근거로 하여 지적장애 아동이 또래 및 양육자와 함께 하는 커뮤니티 댄스 프로그램을 개발 및 적용함으로써 대․소근운동능력, 주의집중력 및 또래놀이 상호작용에 미치는 효과를 검증하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 규명하기 위해 연구대상은 만 6세~12세 사이의 지적장애아동 22명(실험군11, 통제군11)을 편의표집(convenient sampling)하였고, 커뮤니티 댄스 프로그램은 총28회기로 구성하였다. 조사도구는 MSTB-A, B 대․소근육 기능평가, ATA 주의집중력 검사, PIPPS 교사용 또래놀이 상호작용 평점척도를 이용하여 분석하였고, 자료분석방법은 SPSS18.0을 이용하여 공변량분석을 실시하였으며, 이에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 커뮤니티 댄스 프로그램에 참여한 지적장애 아동이 참여하지 않은 지적장애 아동보다 대근운동능력 하위요인에서 제자리 멀리 뛰기를 제외한 앞으로 굽히기, 윗몸 일으키기, 의자에 엎드려 팔 굽히기, 왕복 달리기, 몸의 위치변화, 보행판 걷기, 한발로 균형 잡기(개안, 폐안)가 향상 된 것으로 나타났으며, 소근운동능력 하위요인인 구슬 실 꿰기, 주먹/주먹 펴기/손바닥, 적목 옮기기, 콩주머니 던지기가 향상 된 것으로 나타났다. 둘째, 주의집중력 하위요인 중 누락 오류(omission error)값이 향상 된 것으로 나타났다. 셋째, 또래놀이 상호작용 하위요인 중 놀이상호작용은 향상되고 놀이방해, 놀이단절은 감소 된 것으로 나타났다. 이에 따라 프로그램 적용기간 동안 지적장애 아동들의 행동과 전반적인 발달에 변화가 있는 것을 볼 때, 장기간 개개인의 특성을 고려한 커뮤니티 댄스 프로그램을 적용한다면 아동기에 중요한 또래와의 상호작용 및 신체적, 인지적 발달의 향상도가 클 것으로 기대된다. 또한 지적장애 아동들을 특정 대상으로 하여 연구결과를 일반화하는 데 어려움이 있으므로 향후에는 다양한 장애유형 및 등급을 대상으로 프로그램의 효과성을 검증해 나갈 필요가 있다.
The purpose of this study is to develop and apply a community dance program for children with intellectual disabilities which they can enjoy with their peers and rearers together applying object relations theory and verify how it influences their gross and fine motor skills, concentration, and peer play interactions. The subjects are selected through convenient sampling from six- to 11-year-old intellectually disabled children affiliated to two welfare centers located in Busan City. Total 22 children with intellectual disabilities are chosen, 11 for the experimental group and 11 for the control group. The program was applied for 14 weeks, twice a week, 60 minutes for each session, to the experimental group. To verify the effects of the program, MSTB(movement skill test battery) - A, B, gross and fine motor skills examinations, concentration evaluation, ATA(Advanced Test of Attention), a concentration test proven to have reliability to measure impulse control, and PIPPS(Penn interactive Peer Play Scale), a peer play interaction-rating scale for teachers, were utilized. To analyze data, SPSS 18.0 was used, and ANOVA was conducted. Study Results is First, concerning changes in their gross motor skills, except for standing long jump, bending forward, sit-up, bending arms while lying face down on a chair, shuttle run, the change of the body position, walking on a board, and counterbalancing indicated more change in the group participating in the program. Second, fine motor skills including stringing beads or throwing a bean bag showed more change in the group participating in the program. Third, regarding concentration, the omitted error showed more change in the group participating in the program. Fourth, about peer play interactions, the group participating in the program indicated more change in play interactions, and play interferences or play discontinuances reduced. Conclusions and Suggestions is Follow-up research will have to provide theoretical frames for research on physical activity and motor education in association with object relations theory and also conduct research to develop community dance programs in which parents having children with intellectual disabilities can participate together.