연구배경 개인은 대중매체를 통해서 형성된 사회문화적 태도로 미의 기준이 확립되어 외모만족에 영향을 주며 후속하여 외모관리행동을 통해 삶의 질을 높이는 것을 보이고자 하였다. 본 연구목적은 첫째, 사화문화적 태도 중요성에 입각하여 내부화와 외모에 대한 인식이 외모 만족도 특히 신체만족도에 미치는 영향을 조사하고자 하였다. 둘째, 사회문화적 태도에 의해 개인이 느끼는 개인적 목표지향이 강요된 의무적 목표지향, 또는 자발적 목표지향을 통해 외모만족에 영향을 미치는 관계를 연구하고자 하였다. 셋째, 현재의 외모 만족은 삶의 질에 직접적 효과가 있지만, 현재의 만족이 심층화한 외모관리행동 통해서 삶의 질에 미치는 영향을 알아보고자 하였다.
연구방법 자료 수집은 2016 1월5일-1월 15일 10일간 이루어졌으며, 20대~50대 광주, 대전 지역에 거주하는 성인 남녀를 대상으로 실시하여 375부가 최종분석에 사용되었다. 첫째, 신뢰성 및 타당성을 확인하기 위하여 탐색적 요인분석과 크론바흐 알파(cronbach's alpha)값 분석을 실시하였다. 둘째, LISREL 8.30 프로그램을 이용하여 확인적 요인분석및 변수간의 상관관계분석을 실시하였다. 셋째, 구조방정식 모형의 분석을 위하여 LISREL 8.30을 사용하였다연구결과 첫째, 사회문화적 태도는 외모에 대한 목표지향이나 외모만족에 유의한 영향을 미치며, 특히 타인의 시선을 의식하지 않는 자발적 목표지향은 외모만족 중 신체만족에 더 높은 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 사회문화적 태도의 하나인 외모에 대한 인식이 목표지향성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 타인을 의식하지 않은 트렌디한 사회집단은 개인의 목표지향에 더 영향을 미치며, 특히 외모에 대한 의무적 목표지향에 더 강압적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 셋째, 외모관리행동을 통한 삶의 질은 긍정적인 변화로 나타났다. 지속적인 외모관리행동이나 외모 변화에 더 깊이 있는 확대나 심층화을 통해 삶의 질에 더욱 긍정적으로 작용하는 것으로 나타났다.
결론 외모에 대한 사회문화적 태도에 입각한 외모 만족의 관계에서 신체 만족도 중요성과 신체 만족은 외모관리행동에 직접적인 영향을 주며 외모관리행동을 지속적, 확대 심층화는 삶의 질에 긍정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 외모만족도는 신체만족도와 얼굴만족도에 초점을 두고 있지만, 향후 연구에서는 피부만족도나 운동만족도 등도 추가적으로 살펴볼 필요가 있다.
Background As the criteria of beauty based on sociocultural attitude toward physical appearance through the mass media affects body satisfaction, the positive quality of life can be enhanced by appearance management behavior. The purposes of the study are: to investigate the effect of the internalization and perception of appearance on appearance satisfaction, particularly on body satisfaction, in consideration of the importance of sociocultural attitude; to examine the effect of individual goal orientation, formed by sociocultural attitude, on appearance satisfaction through forced mandatory or voluntary goal orientation; and to explore the further effect of the appearance satisfaction, which presently has a direct effect on the quality of life, on the quality of life through more in-depth appearance management behavior.
Methods Questionnaires were administrated with residents of Gwangju and Daejeon in their 20's through 50's, from January 5th through 15th in 2016. A total of 375 questionnaires were used in the final analyses, employing exploratory and confirmatory factor analyses, correlation analysis, and structural equation model with LISREL 8.30.
Result The findings of the study were: First, sociocultural attitude had a significant effect on appearance goal orientation and appearance satisfaction. In particular, the voluntary goal orientation, which is not affected by others’ views showed a more significant effect on body satisfaction; second, of sociocultural attitude, the perception of appearance had a positive effect on goal orientation. Trendy social groups which are not conscious of other people showed a greater influence on the goal orientation of individuals, and more forceful influence on mandatory goal orientation toward appearance; and third, the quality of life was shown to change positively through appearance management behavior. The quality of life was improved through continued appearance management behavior and more in-depth and expanded appearance management behavior.
Conclusion In a relationship looks satisfaction based on sociocultural attitudes about appearance, body satisfaction and importance body satisfaction gives a direct impact on the appearance management behavior and appearance management behavior continued, expanded deep anger appeared to affect positively on quality of life. While the current study focused on satisfaction with body and face, other types of physical satisfaction need to be investigated as well in future studies, such as skin satisfaction and exercise satisfaction.