메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국문학교육학회 문학교육학 문학교육학 제33호
발행연도
2010.1
수록면
41 - 67 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper is trying to research the crisis of masculinity in novels of Seo Kiwon and Son Changsup and its meaning of literary education. If the post-war period novels are read through keyword ‘gender’, a new interpretational prospect can be opened. Especially for novels of Seo Kiwon and Son Changsup who belong to new generation writers after Korean war. their novels are questioning the male subjectivity and showed how it collapse. Even though these novels have something in common, there are different directions between novels in questioning masculinity. One is a way that Seo Kiwon’s novels pursue the self reflective masculinity criticizing the violence of military masculinity through a intellectual hero. The other is a way that Son Changsup’s novels describe incompetent heros who lack the masculinity totally. In such ways, post-war novels show that gender identification is not steady at all but make some troubles with persons. Therefore these novels can provide various viewpoint about male subjectivity and masculinity especially for Korean male readers who have many schema about the military and Korean war by being transformed through various contextualizations.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0