본 연구는 멀티미디어를 이용한 학습환경에서 초등학생의 지능 속성에 따라 학습자료 제시방식들이 차별적인 효과를 갖는지 비교하기 위해 수행되었다. 이를 위해 초등학생의 지능 속성 즉, 아동의 지능영역별 지능점수 수준에 따른 지능유형을 4 유형(즉, 언어지능과 공간지능이 모두 높은 집단, 언어지능은 높지만 공간지능은 낮은 집단, 언어지능은 낮지만 공간지능은 높은 집단, 그리고 언어지능과 공간지능이 모두 낮은 집단)으로 구분한 후 학습자료 제시방식(텍스트 조건, 텍스트+음성 조건, 텍스트+그림 조건, 그림+음성 조건)에 따른 학습 효과를 다양한 학습 효과 검사들(즉시검사, 지연검사, 사전검사, 파지검사, 전이검사)을 통해 검토하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지능유형에 따른 학습효과를 전반적으로 분석해 보면 언어지능과 공간지능이 모두 높은 아동이 모든 학습효과 평가검사들에서 다른 지능유형의 아동들에 비해 높은 학습량을 보였던 반면, 이 두 가지 지능의 수준이 모두 낮은 아동들의 학습효과는 학습자료 제시유형과는 상관없이 일반적으로 가장 낮은 경향을 보였다. 둘째, 학습자료 제시방식 효과는 아동의 지능유형에 따라 차별적으로 학습에 영향을 미쳤는데, 언어적 정보처리가 중요한 텍스트 조건과 텍스트+음성 조건에서는 언어지능 수준이 공간지능수준에 비해 상대적으로 더 높은 아동이 더 우수한 학습 효과를 보였던 반면, 공간적 정보처리를 요구하는 그림이 포함된 학습자료 제시조건(그림+음성)에서는 공간지능이 상대적으로 더 높은 아동의 학습수행이 더 우수하였다. 이러한 결과는 멀티미디어 학습방법의 효율적 활용을 위해서는 학습자료의 제시방식에 대한 신중한 설계뿐만 아니라 학습자의 지능속성과 같은 인지능력에 대한 평가 결과가 복합적으로 고려되어야 한다는 것을 시사한다.
The purpose of this study is to compare the relative effectiveness of multimedia learning material formats when the learner's intelligence characteristics were considered. For this purpose, learning materials were provided with different formats(i. e., Text-only, Text with Picture, Text with Voice, and Picture with Voice), and their effects on children's learning efficiency were analyzed and compared with regard to children's intelligence characteristic. In each learning materials format condition, the children were classified into one of four groups based on the scores of linguistic intelligence test and spatial intelligence test(i. e., children with higher both in the scores of linguistic intelligence and spatial intelligence scores, those with higher linguistic score but lower spatial intelligence score, those with higher spatial intelligence score but lower linguistic score, or those with lower both in the scores of linguistic intelligence and spatial intelligence scores. The learning efficiency was measured by immediate retention test, immediate transfer test, delayed retention test, and delayed transfer test. The results of the study can be summarized as followings; First, in general, the children who got higher intelligence test scores tended to show better learning efficiency in the dependent measures than those got lower intelligence test scores. Second, the children with higher linguistic intelligence showed better performance in immediate comprehension test when they learned the material in the forms of Text-Only and Text with Voice, whereas the children with higher spacial intelligence showed better performance in the same test when they learned the material with pictures. Based on these results, this study suggested that the information of learner's attributes of intelligence should be considered before learning materials are presented. In sum, in order to maximize the learning efficiency under various multimedia learning types, the interactive characteristics of children's intelligence attributes and their learning styles should be considered carefully.