주돈이(周敦頤, 1017-1073)는 자(字)가 무숙(茂叔), 호(號)가 염계(濂溪)로, 호남성(湖南省) 영주시(永州市) 도현(道縣)에서 태어났으며, 복건성(福建省) 남안(南安)에서 정호(程顥, 1032-1085)와 정이(程頤, 1033-1107) 형제에게 학문을 가르쳤다. 만년에는 강서성(江西省) 구강(九江)에 살다가 여산(廬山) 아래에 묻혔다. 중국사상사에서 그는 ‘리학개산(理學開山)’, ‘도학종주(道學宗主)’로 일컬어진다. 이 때문에 “공맹(孔孟) 이래 이 노인을 추존함에 있어 정주(程朱) 위로 다시 누가 있겠는가”라고 칭송받았다. 주렴계의 유적・유물은 주로 송대 이후에 간행된 저작물과 염계서원(濂溪書院), 역대의 석각비기(石刻碑記), 주염계상(周濂溪像), 「태극도설(太極圖說)」 등이 있으며, 이외에 마애석각(摩崖石刻: 자연 암석에 새겨진 글자・문양) 문헌 즉 ‘주렴계수서진적(周濂溪手書眞蹟)’이 있는데 이것의 의미가 매우 중요하다. 각지에 널리 퍼져 있는 염계서원의 석각활비(石刻活碑)는 오랜 세월로 인하여 자연풍화에 의한 파손이 심하여 현존하는 것이 매우 드물지만, 주렴계의 석각수적(石刻手蹟)은 모두 마애형태(摩崖形態)로 내려와서 보존 될 수 있었는데, 진귀한 성리학적 유산이라 할 수 있다. 주렴계의 서체는 안진경체(顔眞卿體)이고 현존하는 마애석각은 모두 주염계 선생의 친필이라 할 수 있다. 청대 금석학자로 유명한 왕영(王昶, 1725-1806)은 ‘주자유서명(周子有書名)’이라고 하여, 주렴계가 서예 실력이 대단히 뛰어났음을 말하였다. 현존하는 여러 제각(題刻) 중에 치평(治平) 3년(1066)의 <영릉조양암제각(零陵朝陽巖題刻)>이 가장 보존이 잘 되어 있으며, 치평 3년의 <영릉담암제각(零陵澹巖題刻)>은 글씨를 가장 엄정하게 썼다. 요컨대 이러한 제각(題刻)들은 주렴계가 친히 쓴 것으로 진적(眞蹟)이며, 선철(先哲)을 상상하는데 의지할 만한 것이라 할 수 있다.
Zhou dunyi is called Mr. Lianxi. In ancient Chinese thought history, Zhou dunyi was the founder of Neo-Confucianism. Zhou dunyi is from daoxian county, Yongzhou, Hunan province. This place in the Song dynasty is daozhou, ying Dao county ,ying le Li, which is called "hometown of lianxi". Zhou dunyi has been an official in Fenning county of Jiangxi province, Guiyang county of Hunan province, Nanchang county of Jiangxi province, Hezhou county of Sichuan province, Qianzhou county of Jiangxi province, Yongzhou county of Hunan province, and Chenzhou county of Hunan province. In his later years he settled in Jiujiang, Jiangxi province and was buried under Lushan mountain. In short, he lived through several provinces in Hunan, Jiangxi, Sichuan and Guangdong. Zhou dunyi's remains include inscribed works, Lianxi academy built, stone inscriptions, his portrait, and the stone carving "taiji map". In addition, there is another kind of cliff stone carving literature,that is his handwriting,the significance in cultural relics is even more important. Lianxi academy and scattered stones stele,due to the long history, natural weathering and man-made destruction, there are few survivors so far. However, Zhou dunyi's stone carvings, because of their cliff shape, have been preserved and become precious relics of Neo-Confucianism. Zhou dunyi's calligraphy is Yan ti. Wang Chang, a stone historian in Qing dynasty, said that Zhou dunyi had a reputation in calligraphy. Zhou dunyi's stone carvings total 17, among them, the stone carving calligraphy in Chaoyangyan of Lingling in 1066 was the best preserved, the handwriting of Danyan in Lingling in 1066 was the best. The calligraphy in these cliff carvings is but Zhou dunyi's authentic handwriting, for us to commemorate this thinker, to miss his voice, face and smile, and to provide the basis for us to rely on.