( ) 연구배경 및 목적 현재 국내외에서 여러 가지 유형으로 진행되고 있는 로컬푸드 운동 중 하나인 로컬푸드 직매장은 판매 공간이기는 하지만 농민과 소비자 지역 등 공공의 이익을 위한 공간이라는 특성도 함께 가지고 있다 년부터 조성되기 시작 , , . 2012 한 로컬푸드 직매장은 현재까지는 직매장이 가지고 있는 특성에 대한 분석과 고려 없이 직매장 조성을 원하는 지역을 중심으로일률적으로 지역 간의 형평성에 근거한 배분 형식으로 입지 선정이 이루어지고 있다 현재는 로컬푸드 입지 선정을 위한 기준이 . 나 별도의 가이드라인이 전무한 실정이다 이러한 부분을 개선하여 로컬푸드 직매장의 활성화를 도모 할 수 있는 입지 선정 기준 . 요소를 분석하여 입지 선정의 방향성을 제시하고자 하였다. ( ) 연구방법 로컬푸드와 입지 선정에 관련된 기존 연구 문헌 분석과로컬푸드 직매장의 개념 정립을 통한 특성 분석을 통해 로컬푸드 직매장의 입지 선정을 위한 방향성 및 고려 요소를 분석하였다. 그리고 이 연구의 목적은 개의 우수사례의 입지 여건 분석을 통해 지역 특성별 유형 분류 및 사례별 특성을 분석하고 유형별 12 특징을 정리하여 유형에 맞는 입지 선정 방안을 도출하고자 하였다. ( ) 결과 기존 공간들의 입지 선정 방법들을 분석 정리 하고로컬푸드 직매장이 가지고 있는 특수성을 분석하여 로컬푸드 직매장의 입지 선정 방향은 직매장의 성격에 맞도록 상업적 공간과공공적 공간 특성 중 어느 한 쪽으로 치우치지 않아야 하고 소비자와 생산자를 조화롭게 고려하여 입지 선정이 이루어 져야 한다는 방향성을 제안하였다 또한 방향성에 부합하도록 하는 입지 선정 고려 요소를 경제적 가치 공익적 가치 소비자 접근성 생 . , , , 산자 접근성으로 도출 하였고 도출된 요소를 객관적으로 검증된 개의 우수 사례에 적용하여 분석한 결과 지역적 특성별로 도 12 시형은 생산적 접근성과 공익적 가치에 대한 고려가 부족하고 농촌형은 경제적 가치 소비자 접근성이 부족한 것으로 나타났으 , 며 복합형은 가지 요소 모두 보통 수준 정도로 나타났다 근래에 로컬푸드 직매장은 도시형 농촌형 복합형 모두 조성 되고 있 , 4 . , , 으나 우수 사례도 지속 가능한 모델이 되기 위해서는 보완이 필요한 것으로 나타났다. ( ) 결론 로컬푸드 직매장이 지속가능한 모델이 되기 위해서는 입지 선정 시 지역적 특성을 고려하여 지역 유형별로 차별화된 전략이 필요하다 도시형의 경우는 지역적 . 특성으로 생산 조직과 접근성 연계방안의 고려가 필요하고 복합형의 경우는 지리적 장점과 공익을 부각 시킬 수 있는 방안 모색이 필요하다 그리고 농촌형의 경우는 소비자 접근성을 극복하기 위한 다양한 연계방안 모색이 고려된 입지 선정이 필요하다 . .
(Background and Purpose) The local food market, which is one of the local food campaigns currently being carried out in various forms worldwide, is a sales space that also has the characteristics of being a space for public interests, such as farmers, consumers, and local communities. Local food markets, many of which were created in 2012, are currently being selected for distribution based on equality between regions where they want to create stores without analyzing the characteristics of markets. Currently, there are no standards or separate guidelines for selecting the location of a local food market. This study aimed to present guidelines for site selection by analyzing the location selection criteria that can improve the X of local food markets. (Method) This study examined the consideration factors for local food store selection by analyzing the existing literature related to local food markets, location selection, and characterization through conceptualization of local food markets. In addition, this study analyzed the characteristics of 12 cases of certified business for the direct sales of farm products, and then classified these characteristics according to regional characteristics and characteristics of each case. (Results) This study analyzed location selection methods of existing spaces and suggested the following guidelines by analyzing the specificity of local food markets. In selecting a local food location, the space should not be converted to either commercial or public purpose, to match the character of the store, and the location should be selected considering the consumer and the producer simultaneously. The location selection factors that meet the above were derived from economic value, public interest value, consumer accessibility, and producer accessibility. The results of applying the derived factors to the 12 cases showed region-related differences. Urban cases failed to consider the producer accessibility and public benefit value, whereas rural cases lacked economic value and consumer accessibility. In the composite type, all four factors showed a moderate level. The local food market has catered to all types of urban, farming, and complex products, but the best practices need to be supplemented to become sustainable. (Conclusions) To be sustainable, the local food market must have a differentiated strategy according to its area type according to its location characteristics. For urban types, it is necessary to consider ways to offer accessibility to the producer organizations, and for composite types, it is important to search for ways to highlight the geographical advantages and public interest. In the case of rural types, the location should be selected after considering various linkage approaches, to ensure consumer accessibility.