메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국외국어대학교 외국어교육연구소 외국어교육연구 외국어교육연구 제29권 제3호
발행연도
2015.1
수록면
1 - 29 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to classify KFL (Korean as a Foreign Language) learners by their manner of Korean tense expression acquisition, and to explore the frequently produced error sequences by the KFL learners’ error responses to a questionnaire. The multi-dimensional scaling and hierarchical clustering method are applied to KFL learners’ questionnaire data set, and the Jaccard similarity score is used as a distance metric. The association rule mining is applied to the transactions of the error response item sets from the Korean tense expression questionnaire for the second purpose. From the first analysis of this research, learners’ response pattern can be classified and visualized, and learners are clustered into two major groups by their degree of Korean tense expression knowledge. Next, the association analysis is applied with support threshold (≥ 0.1) and confidence threshold (≥ 0.8). From the association rule set of Korean learners’ error response items, total 122 rules are extracted after redundant association rules are pruned. In this research, it is shown that KFL learners’ can be classified by their proficiency or manner of grammatical items’ knowledge with the multivariate clustering analysis method. It is also shown that error response items can be mined from KFL learners’ questionnaire database by the association rule analysis.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0