본 연구는 운동강도에 따라 초등학생의 뇌파와 학습능력에 어떠한 차이가 있는지를 밝혀 초등학생 뇌 활성화 연구의 기초자료로 활용하고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 S초등학교 초등학생 4~5학년 42명을 대상으로 남녀 7명씩 고강도 운동군, 중강도 운동군, 비활동 대조군으로 실험을 진행하였다. 피험자는 안정 상태에서 학습능력과 뇌파를 측정하고 운동 처치 후같은 조건(체온, 심박수)에서 재측정 하였다. 측정된 데이터는 사전 측정값을 공변량으로 하여SPSS 18.0을 이용하여 ANCOVA를 실시하였다. 연구결과 고강도 운동군의 뇌파 활동은 좌뇌의Alpha파(2.845a±0.88, p<.01), SMR파(3.474a±0.22, p<.01), M-Beta파(3.746a±0.12, p<.01), H-Beta파(3.431a±0.17, p<.05), Gamma파(5.065a±0.20, p<.01)에서 유의한 차이가 나타났다. 우뇌는 M-Beta 파(2.649a±0.32, p<.01), H-Beta파(2.344a±0.31, p<.01), Gamma파(2.247a±0.26, p<.05)에서 유의한차이가 나타났다. 중강도 운동군의 뇌파 활동은 모든 영역에서 비활동 대조군과 유의한 차이가나타나지 않았다. 고강도 운동군은 인지강도(58.255a±1.71, p<.01), 집중력(84.640a±2.05, p<.05), 학습종합능력(49.839a±1.80, p<.05)과 작업부하도(48.945a±1.03, p<.05)에서 유의한 차이가 나타났다. 결과적으로 고강도 운동의 뇌파는 좌뇌의 Alpha파, SMR파, M-Beta파, H-Beta파, Gamma파의 활동에서 유의한 차이가 나타났다. 우뇌는 M-Beta파, H-Beta파, Gamma파에서 유의한 차이가 나타났다. 중강도 운동군은 모든 영역에서 비활동 대조군과 유의한 차이가 없었다. 고강도운동군 학습능력에서는 인지강도, 집중력, 학습종합능력, 작업부하도에서 유의한 차이를 보였다.
따라서 고강도 운동은 뇌파를 활성화 시키고 학습능력을 향상시키는 것으로 사료된다.
The purpose of this study was to provide the basic data to the elementary students’ brain activation study through the result of different intensity affects elementary school students’ EEG and learning ability. To accomplish the purpose of this study, 4th~5th grade 42 students in S elementary school are divided into high-intensity group, moderate-intensity group and control group by 7 boys and girls. Students are measured their learning ability and EEG in a stable state and after exercise they are remeasured in a same condition(temperature, heart rate). Measured data is done through ANCOVA using SPSS 18.0 advanced measurement covariance. High-intensity group’s cognition strength(58.255a±1.71, p<.01), concentration(84.640a±2.05, p<.05), learning capability(49.839a±1.80, p<.05) are improved and workload(48.945a±1.03, p<.05) is lowered. High-intensity group’s α-wave(2.845a±0.88, p<.01), SMR-wave(3.474a±0.22, p<.01), Mid β-wave(3.746a±0.12, p<.01), Highβ-wave(3.431a±0.17, p<.05) and γ-wave(5.065a±0.20, p<.01) in left-brain increased and Midβ-wave(2.649a±0.32, p<.01), Highβ-wave(2.344a±0.31, p<.01) and γ -wave(2.247a±0.26, p<.05) in right-brain increased. Moderate-intensity group and control group’s results are almost the same in all areas, so there’s no exercise effect. As a result, there was a significant difference among α-wave, SMR-wave, Midβ-wave, Highβ-wave and γ-wave in left-brain and Midβ-wave, Highβ-wave and γ-wave in right-brain after exercise with a high intensity. There was no significant difference between moderate-intensity group and control group. There was a significant difference in cognition strength, concentration, learning capability, workload in high-intensity group. Consequently it is considered that high-intensity exercise affect activation of EEG and improvement of learning ability.