우리나라 영사시는 최치원이 <변하회고(汴河懷古)>를 읊은 이래, 고려조와 조선조에 많은 이들에 의해 지어졌다. 그 가운데 고려 후기의 영사시는 양적, 질적인 면에서 다소 중요한 위치를 점하고 있다. 예컨대 이규보의 <동명왕편>과 <개원천보영사시(開元天寶詠史詩)> 43수 외 여러 수, 이승휴의 <제왕운기> 외 여러 수, 이제현의 <비간묘(比干墓)>를 비롯한 여러 수, 최해의 <사호귀한(四皓歸漢)> 외 여러 수, 이곡의 영사시 27수 외 여러 수, 이색의 <치이자가(鴟夷子歌)> 외 여러 수, 이첨의 영사시 46수 외 여러 수, 정도전의 <원유가(遠遊歌)> 외 여러 수 등은 그들의 문집 가운데 일부라고 할 수 있으나 역사, 문학사, 정신사 측면에서 상당히 중요한 비중을 차지하고 있는 작품들이라 할 수 있다. 따라서 본고는 이상의 작품을 대상으로, 즉 고려 후기 영사시의 제양상과 그 의미에 대해 살핀 글이다. 그들의 영사시를 살펴본 결과 크게 세 가지로 압축할 수 있었다.
첫째, 유가의 정통적 사관 발현을 들 수 있다. 공자가 ‘불어괴력난신(不語怪力亂神)’이라 말한 이래, 유자들에게 중요한 사상이 된 것도 사실이다. 그런데 유자임을 강조했던 이규보의 <동명왕편>을 보면 이와는 상충되는 면모를 볼 수 있다. 이는 공자의 사관 외에 천주적(天主的), 감계적(鑑戒的), 교훈적(敎訓的) 성격이 가미된 것으로 우리 민족의 자주적 정신 함양이라는 측면에서 어느 정도 변개된 역사관이라 볼 수 있다. 이 외에도 이승휴의 <동명왕편>이라든가 이제현의 <비간묘> 등의 작품 또한 이러한 성격이 강하게 드러났는데, 이들이 지니는 의미는 바로 춘추필법의 대의를 강조하였다는 데 있다.
둘째, 현실비판과 세태 풍자가 고려 후기 영사시에 많이 노출되고 있었다. 당대 현실을 비판하는 도구는 의인화 소설이라든지 연아시(演雅詩) 등을 통해서도 표출할 수 있었지만, 우회적 수법의 한계와 장르의 편협함 등으로 인해 영사시를 도입하기에 이른다. 이들은 대개 중국의 역사적 사실이나 인물을 통해 그것을 경계로 삼고 있으나, 실제 우리의 역사 또한 전적을 밟지 말자는 데 목적이 있었다. 그리고 그 의미는 도덕적 패러다임을 제시함으로써 사대부로서의 책무를 다했다는 데 있다.
셋째, 역사적 인물로의 내면 투사가 하나의 특징이다. 이는 영사시 만이 할 수 있는 기능이다. 즉 역사의 한 인물을 통해 우의적으로 자신의 처세관을 표출하는 방식으로, 그 인물의 특성에 자신의 심사를 투영하여 울분을 노래하거나 앞으로 살아갈 방향을 우회적으로 읊은 것이다. 이는 다른 장르의 작품들과 더불어 고려 후기 사대부들의 신분적 한계라든지, 국내 외로 혼란한 시대적 상황을 잘 보여주고 있는 작품으로 나름 의미가 있다.
Since the composition of 「byunhawhoigo」 by Chi-won Choi, historical poetries in our country have been composed by a myriad of people under the Goryeo Dynasty and the Joseon Dynasty. In particular, historical poetries of the late Goryeo Dynasty have retained supremacy in terms of both quantity and quality based on the writers' spiritual and literary fields.
To illustrate, some pieces of collection of works – Gyu-bo Lee's more than 43 pieces of poems such as 「Dongmyeongwangpyeon」, 「Gyewonchunboyoungsasi」, Seung-Hyu Lee’s such as 「Jyewangwoongi」, Jye-Hyun Lee’s such as 「Biganmyo」, Hye Choi’s such as 「Sahoguihan」, Gok Lee’s more than 27 pieces of historical poems, Saek Lee’s such as 「chiyijaga」, Cheom Lee’s more than 46 pieces, Do-Jeon Jung’s such as 「Wonyouga」- have been considerably significant throughout the history, history of literature, and intellectual history. Therefore, based on these works mentioned above, this paper is designed to explore the different aspects and meanings of historical poetries during the Goryeo Dynasty. As a result, historical poetries of the late Goryeo Dynasty share three major characteristics.
First, orthodox view of Confucianism is often revealed in those works as Confucius stated “Buluhgoiryeoknanshin”, which has been an essential idea to Confucians. However, some contradictory ideas are observed in 「Dongmyeongwangpyeon」 composed by Gyu-bo Lee who is one of the strong believers in Confucianism. This is because historical views of people have been somewhat changed. As people in our nation have a tendency to cultivate consciousness autonomously, their historical views might have been influenced by Catholic, didactic, moral traits other than Confucian traits. Other works such as 「Dongmyeongwangpyeon」by Seung-hyu Lee and 「Biganmyo」 by Jye-hyun Lee also include the contradictory ideas to Confucianism, which indicate that they put much emphasis on the guiding principle of Confucius in writing the Annals.
Second, historical poetries of the late Goryeo Dynasty include the criticism of reality and satire of society. Even though the reality of that time had been criticized through other methods such as personification novels and Yeon-a poem, their limits on indirectness and narrowness of those genres contributed to the emergence of the historical poetry. This historical poetry has reflected the historical facts and figures in China, but also has had the purpose of not following in the footsteps of our own history. And this indicates that they have fulfilled their duties as scholar-gentry class by suggesting moral paradigm.
Third, another characteristic is the inner conflict of historical figure, in which only historical poetry can include. In other words, the writer expressed his or her own view of living allegorically through the historical figure by letting out his pent-up anger or suggesting new direction of living. This is meaningful in a sense that it reflects the chaos of that period both inside and outside of the nation, such as class limits on scholar-gentry class of the late Goryeo Dynasty.