본 논문은 중국의 지방정부가 신화, 전설, 신앙 등 지역의 고유한 전통을 문화자원(文化資源)으로 활용하여 어떤 문화마케팅 전략을 펼치는지, 여와제전(女媧祭典)을 중심으로 그 양상을 살펴보는 데 목적이 있다. 현재 중국 각지에는 여와묘(女媧廟), 여와동(女媧洞), 여와산(女媧山), 여와담(女媧潭) 등 여와신화와 관련된 장소 및 유적지가 광범위하게 분포하며, 묘회(廟會), 법회(法會), 제전(祭典) 등 다양한 신앙 활동이 존재한다. 허베이성(河北省) 한단시(邯鄲市) 서현(涉縣), 허난성(河南省) 저우커우시(周口市) 시화현(西華縣), 간쑤성(甘肅省) 톈수이시(天水市) 친안현(秦安縣), 산시성(山西省) 진청시(晉城市) 쩌저우현(澤州縣)⋅창즈시(长治市) 후관현(壶关縣)⋅윈청시(運城市) 루이청현(芮城縣), 산시성(陝西省) 안캉시(安康市) 핑리현(平利縣), 산둥성 짜오좡시(棗莊市) 이청구(嶧城區), 후베이성(湖北省) 스옌시(十堰市) 주산현(竹山縣)에서는 지역적 특색이 농후한 여와제전(女媧祭典)을 개최하고 있다. 이러한 현상에 주목하여 필자는 지방정부의 문화마케팅을 축제의 개발, 장소성의 재현, 지역 특산품 판매 촉진을 위한 브랜드화 등으로 나누어 구체적인 현상을 분석하였다. 경제적으로 낙후된 지방정부는 문화의 원형을 보존해야 한다는 기존의 통념에서 탈피하여 역사, 전통, 문화 등 지역문화에 기반하여 볼거리, 먹거리, 테마파크, 투자박람회 등을 유치하여 여와제전을 다양한 방식으로 자원화하는 데 주력하고 있다. 즉, 지역의 문화적 특색을 살린 독자적인 문화상품의 개발, 지역발전을 위한 수단으로 문화마케팅을 활용하고 있는 것이다.
This study focuses on Nǚwā Festivals(女媧祭典) to approach from the point of view of cultural resources through the list of national intangible cultural heritages, analyzing the marketing strategy of the different cultures of the local government in China. I examine marketing place to construct a specific area in a theme park, a strategy to promote sales by connecting cultural heritage regional specialties, direction to expand the local tourist infrastructure, it tries to multilateral analyze such policy to induce the cooperation of the public and private sectors.
In various parts of China have been handed down many such places and monuments related to the weak mythology such as Nǚwā temple(女媧廟), Nǚwā cave(女媧洞), Nǚwā Mountain(女媧山). It is being held Nǚwā Festivals as a regional festival features in Hebei Province(河北省) Handan City(邯鄲市) She County(涉縣), Henan Province(河南省) Zhoukou City(周口市) Xihua County(西華縣), Gansu Province(甘肅省) Tianshui City(天水市) Chinan County(秦安縣), Shaanxi Province(山西省) Jincheng City(晉城市) zazhou County(澤州縣) and changzhi City(长治市) County(壶关縣), Shanxi Province(陝西省) Ankang City(安康市) Pingli County(平利縣), Hubei Province(湖北省) Shiyan City(十堰市) Zhoushan County(竹山縣). These local governments had lagged behind economically, and molting from conventional wisdom that must maintain a prototype of culture, history, tradition, tourism based on the local culture, such as culture, gourmet, theme parks, investment you are committed to commercialization in a variety of cultural tourism festival a weak festival to attract such exposition. In other words, the development of proprietary products utilizing the cultural features of the region, it is you're utilizing the cultural marketing as a strategic means for regional development.