본 연구는 『조선왕조실록』 속의 강릉, 삼척 등 동해안을 중심으로 천변지이 현상 속에서 해양이변(海洋異變) 현상을 살펴보았다. 또 조선시대 소빙기[(小氷期), little ice age] 동안 백성을 위한 위민사상(爲民思想)이 어떻게 이루어졌는지를 분석해 보았다.
특히 외계충격(外界衝擊)에 의한 장기 자연재난 현상에 주목하였다. 이를 통해 인류 역사는 충격현상기(衝擊現狀期)의 대혼돈(大混沌)과 휴면기(休眠期)의 정치적 안정과 문화 발달의 역사로 이어진다는 빅히스토리 시각에서 살펴보았다.
소빙기는 16세기부터 17세기까지 또는 17세기에 지구 기온이 내려가 평균 기온보다 추운날씨가 많았다. 이에 따라 빙하 면적, 두께가 넓고 두터웠다는 사실을 부각하기 위해 만들어진 용어이다. 소빙기는 선사시대(先史時代)에도 몇 번쯤 나타났다. 역사시대는 알래스카, 아이슬란드, 스칸디나비아반도, 알프스 등지에서는 16세기 말에 시작된 것으로 보고 있다. 또한 1560년, 1750년, 1850년쯤에 빙하가 최대에 이른 것으로 나타났다. 이 시기는 빙하 진출뿐만 아니라 해면저하와 식생변화도 일어났다고 보고 있다.
조선시대는 평균기온 보다 낮은 소빙기였다. 이태진은 『조선왕조실록』의 천재지변(天災地變)에 관한 건수를 시기별로 분석해 소빙기 현상을 찾고 있다. 그 결과, 소빙기는 1490년부터 1750년대까지 약270년 동안 가장 절정을 이룬 것으로 보고 있다. 이 기간 동안 해양[동해]에서는 독성 안개가 육지로 올라와 사람이 죽는 등 해양이변 현상이 일어났다. 제왕은 이러한 해이(海異)현상을 포함한 천변지이(天變地異)에 대해서 몹시 두려워하며 수양하고 반성하는 공구수성(恐懼修省)의 자세로 백성을 위한 정책을 펼쳤다.
조선 소빙기 해양의식에서 천변지이(天變地異)와 인재(人災)는 어느 것 하나 부족함이 있으면 함께 일어나는 것으로 보고 있다. 그래서 천재(天災)가 발생하면 억울한 사람이 없는가를 가장 먼저 살폈다. 서로 화합하는 기운인 화기(和氣)가 손상(損傷)되는 것을 단속하였다. 조선 소빙기는 화기를 상하면 천재지변(天災地變)이 일어난다는 의식을 가졌기 때문이다. 이러한 현상이 일어날 경우 옥사(獄事)를 살피는 등 공구수성 의식을 통해 위민의식을 가졌다고 볼 수 있다.
조선시대 해양의식은 하늘과 바다를 하나로 보고 있는 것이다. 따라서 바다로 인해 일어나는 이변(異變)도 하늘의 두려움으로 보고[공구(恐懼)] 제왕은 억울한 누명을 쓰고 있는 백성은 없는지에 대해서 반성하는[수성(修省)]의 자세를 보이고 있다. 그래서 재이(災異)가 발생하면 하늘의 뜻[천의(天意)]과 민심(民心)이 합치되어야함을 강조하고, 위민정책(爲民政策)을 펼쳤다. 또한 조선 소빙기 해양의식은 천(天), 지(地), 인(人) 삼재합일(三才合一) 의식과 함께 착한 일은 권장하고 악한 일을 징계하는 권선징악(勸善懲惡)의 인사(人事)와 귀결되고 있다.
이러한 맥락에서 볼 때, 조선 소빙기 해양인식과 위민사상이 오늘날 기후변화에 따른 각종 재난과 특히 해양재해는 인간을 존중하는 정책이 펼쳐지기를 기대한다.
This research investigated the phenomenon of Ocean accident in the phenomenon of catastrophe focusing on the East Sea including Gangneung and Samcheok in 『The Annals of Joseon Dynasty』. Also, analyzed how People care idea for people was conducted during the little ice age in Joseon[little ice age].
Particularly, this research paid attention to long-term natural disaster phenomenon occurred by the external impact. Based on this, this research investigated from the viewpoint of big history, regarding that the human history is continued to the chaos of impact state period, political stabilization of dormant stage, and the history of cultural development.
During the little ice age, there were cold days under the average temperature since the earth temperature went down between the 16th century and the 17th century or during the 17th century. Accordingly, the term was created to emphasize the point that the extent and the thickness of the iceberg were wider and thicker. Little ice age also appeared a few times during the prehistoric times. As the historical period, it’s said to have begun in late 16th century in the Alaska, Iceland, Scandinavian Peninsula, and the Alps. Also, the iceberg reached the peak around 1560, 1750, and 1850. It’s said that the fall of the surface of the sea and the vegetation change occurred besides the iceberg advance.
Joseon Dynasty was little ice age below average temperature. Lee Taejin searched the phenomenon of little ice age by analyzing the case of natural catastrophe out of 『The Annals of Joseon Dynasty』 per period. As the result, little ice age was determined to reach the peak during around 270 years between 1490 and 1750. During this period, ocean accident phenomena, such as human death due to toxic fog on land from the ocean (the East Sea), etc. occurred. The King extremely feared for this catastrophe including such ocean accident phenomenon, and conducted the policy for the people with the attitude of Gonggususeong with the attitude of cultivating and reflecting.
Ocean awareness of little ice age during Joseon Dynasty viewed that natural catastrophe and man-made disaster should occur together when anything is lacking. Therefore, they firstly watched whether there was any victimized person when there was any natural catastrophe. And they controlled damage of harmonious spirit. Because there was a consciousness that a natural catastrophe occurred when harmonious spirit was damaged. It can be said, when such phenomenon occurred, People care consciousness was exerted, watching prison, etc. through Conggususeong consciousness.
Ocean awareness during Joseon Dynasty viewed the sky and the sea as one. Accordingly, they viewed ocean accident was also fear of the sky[Gonggu], and the King reflected[introspection], whether there was any falsely accused people. Therefore, they emphasized the coincidence between the heaven’s will[will of the sky] and the minds of the people when a natural catastrophe occurred, and went ahead with People care policy. Also, the ocean awareness during the little ice age of Joseon Dynasty concluded with the human affairs of Gwonseonjing-ak which encouraged good deeds and punished evil deeds, along with Cheon(heaven), Ji(earth), Yin(human) Samjaehabil consciousness.
In this context, the researcher wishes human respecting policy to be promoted based on the Ocean awareness of Joseon little ice age and People care idea in respect of various disasters along with climate change, particularly ocean disaster.