이 연구는 무도수련생의 몰입정도가 자아개념에 미치는 영향을 검토․분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 무도전공 대학생들의 개인적 특성별 몰입정도를 분석한 결과 성별(인지적), 연령별(인지적), 학년별(인지 및 행위적) 몰입이 유의한(p<.05) 차이가 검증되었으며, 성별 몰입은 남자가 높게 인식하고 있었으며, 연령과 학년이 높을수록 인지적 및 행위적 몰입이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 무도전공 대학생의 개인적 특성별 자아개념의 차이를 분석한 결과 성별(도덕적 개념)은 유의한(p<.05) 차이가 검증되었으며, 남자가 자아개념의 하위변인(신체, 사회, 성격)은 높게 나타난 반면, 도덕적 개념은 여자가 높게 나타났다. 연령별은 성격 및 학업적 자아개념에 유의한(p<.01) 차이가 검증되었으며, 학년별은 학업적 자아개념이 유의한(p<.05) 차이가 검증되었다. 특히, 연령 및 학년이 높을수록 자아개념의 정도가 높은 것으로 나타났다. 셋째, 무도전공 대학생의 무도수련 몰입이 자아개념에 미친 영향을 분석한 결과 몰입정도와 자아개념의 하위변인 신체, 사회, 도덕, 성격, 학업적 자아개념과 인지적 및 행위적 몰입은 높은 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 따라서 인지적 및 행위적 몰입은 신체, 사회, 도덕, 성격, 학업적 자아개념에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상에서 살펴본 바와 같이 무도전공 대학생들의 무도수련의 몰입은 무도교육의 효과를 극대화시키는 요인을 작용하고 있음을 알 수 있고, 무도수련이 사회적 가치의 형성요인 중의 하나인 개인적 자아의 개념을 형성할 수 있다는 측면의 의미 있는 연구로 볼 수 있다. 하지만, 이와 같은 연구는 양적인 측면에서 검증한 결과로 보다 구체적인 이론의 정립을 위한 체계적인 연구를 진행할 필요가 있다.
The purpose of this study was to examine the effect of Martial-art majoring students' training immersion on self-concept. The subjects in this study were martial-art majoring students at colleges. Total 436 survey questionnaires were used to this research. The collected data were computed by SPSS 11.0 for Windows program, and t-test, one-way ANOVA and post-hoc analysis, correlation analysis, and regression were utilized. The level of significance was set at .05 level. The findings of the study were as follows: First, as for connections between the personal characteristics of the martial art majors and the level of flow, gender and age a made significant difference to cognitive flow, and academic year made a significant difference to behavioral flow. By gender, the male students found themselves to be more absorbed, and older age and higher academic year led to more cognitive and behavioral flow. Second, regarding links between the personal characteristics and self-concept, gender made a significant difference to moral self-concept. The male students excelled the females in physical, social and personality self-concepts, who were all the sub-variables of self-concept. The latter was ahead of the former in moral self-concept. Their personality and academic self-concepts were significantly different according to age, and academic year made a significant difference to academic self-concept. Specifically, those who were older and whose academic year was higher had a better self-concept. Third, concerning the influence of training flow on self-concept, physical, social, moral, personality and academic self-concepts that were the sub-variables of self-concept had a close positive correlation to cognitive and behavioral flow. Therefore cognitive and behavioral flow that were the sub-variables of flow had a firsthand impact on physical, social, moral, personality and academic self-concepts. In particular, cognitive flow exerted a firsthand and secondhand influence on the self-concept of the martial arts majors.